Az Egyesült Államok október 18-tól tervezi kivetni azokat a büntetővámokat, amelyeket a Világkereskedelmi Szervezet (WTO) hagyott jóvá az Airbus repülőgépgyártónak nyújtott tiltott támogatások miatt – közölte Robert Lighthizer amerikai kereskedelmi főképviselő hivatala. A büntetőtarifák értéke évi 7,5 milliárd dollár, ami jóval kisebb annál a 25 milliárdnál, amellyel Washington az év elején fenyegetett, és elmarad a 8 milliárd dollártól is, amelyet a WTO jóváhagyott. A Reuters jól értesült forrásból úgy tudja, hogy az amerikai kereskedelmi képviselet azért nem használta fel a teljes összeget, mert ezzel akarja tárgyalóasztalhoz csalogatni az EU-t. Ugyanakkor figyelmeztette is Brüsszelt, hogy a vámok bármikor emelkedhetnek, és a büntetendő áruk listáján is változtathatnak; a hivatal – a párbeszéd alakulásától függően – folyamatosan újraértékeli majd a kérdést.
A probléma az, hogy Washington és Brüsszel nem sok haladást ért el eddig a kereskedelmi tárgyalásokon, így az Airbus-vámok hosszú hónapokig érvényben maradhatnak – mondta a CNBC-nek Clete Willems, a Bill Clinton amerikai elnök alapította National Economic Council korábbi vezetője, aki azt is hangsúlyozta, hogy ez a legnagyobb összeg, amelyet a WTO eddig engedélyezett. A kétoldalú feszültség potenciális eszkalálódása Vishnu Varathan, a japán Mizuho Bank vezető közgazdásza szerint tovább súlyosbíthatja az amerikai–kínai vámháború negatív globális hatásait, a WTO-döntésének időzítése ezért tragikus.
Nemcsak a kereskedelemre mér csapást, hanem csökken a vállalatok profitmarzsa és a háztartások diszkrecionális jövedelme is, és elhúzódik a pénzügyi represszió
– írta csütörtöki feljegyzésében.
A feszültség eszkalálódása márpedig borítékolható, az Európai Bizottság ugyanis már korábban válaszlépéseket helyezett kilátásba, és össze is állította a büntetendő amerikai áruk listáját.
A teljes cikket a Világgazdaság pénteki számában olvashatja