Magyar gazdaság

Tizedével többet költött sörre a lakosság

A szep­temberig tartó egy évben 146 milliárd forint volt a hazai kiskereskedelmi sörforgalom, ami több mint 350 millió liternek felel meg.

A múlt év októbere és ez év szeptembere között 146 milliárd forint értékben kelt el sör a magyarországi kiskereskedelemben, ami több mint 350 millió liternek felel meg – közölte a Világgazdaság érdeklődésére a Nielsen. A piackutató kiskereskedelmi indexe szerint az előbbi adatok értékben 10, mennyiségben 2 százalékos növekedést jeleznek. A két mutató közti eltérés sokkal inkább a fogyasztók minőség felé fordulásának, mint a drágulásnak tudható be. Ugyanakkor fontos hozzátenni, hogy a legutóbbi felmérések szerint a hazai sörértékesítésnek csak 65 százaléka történik a kereskedelemben, a fennmaradó 35 százalék a vendéglátóiparba, pontosabban az éttermeket, kocsmákat, kisvendéglőket és szállodákat tömörítő HoReCa szegmensbe kerül.

A sör főszezonja május és augusztus közé esik, ebben az időszakban az idén csaknem 64 milliárd forintért vásároltak sört a boltokban a Nielsen adatai szerint. Ennek alapján tehát az év harmadára esett az egész éves értékesítés közel 44 százaléka. Az üzletméret szerinti forgalom meglehetősen koncentrált, a 400 négyzetméternél nagyobb kereskedelmi egységekben keletkezett a forgalom több mint fele. Ezen belül a szupermarketet és diszkontot magában foglaló, 401–2500 négyzetméteres kategóriára jut az értékesítés bő harmada, és ugyanennyi a kisebb alapterületű, legfeljebb 200 négyzetméteres boltokra.

A Nielsen adatai szerint a kiskereskedelmi sörforgalom csaknem 90 százalékát a hagyományos, ízesítés nélküli sörök adták. Az ízesítettek közül a citromos a legnépszerűbb 4 százalékos piaci részesedéssel. Hiába keresik egyre többen a barna- és a búzasört, a statisztika szerint az értékesítés 97 százalékát továbbra is a világos típusok teszik ki. Más megközelítésből: a gyártói márkás sörök 88 százalékot hasítanak ki értékben a kategória összforgalmából, a fennmaradó részen a saját márkás sörök osztoznak. Az utóbbiak kapcsán azonban nem feltétlenül a gyengébb minőségű, jobbára alsó polcos termékekre kell gondolni, hiszen több kisüzemi főzde is saját márkás sörként szállít prémiumminőségű terméket az áruházláncoknak. Az alkoholmentes szegmens is feljövőben van, az alkoholtartalmú sörök részaránya ma már alig haladja meg a 90 százalékot.

Az Opten adatai szerint tavaly 109 vállalkozás gyártott sört Magyarországon, ezek együtt 2161 dolgozót foglalkoztattak. A hazai főzdék összesített árbevétele 166,49 milliárd forint volt, az adózott eredményük pedig 4,57 milliárd. Megfigyelhető, hogy a nagy gyártókra is átragadt a vállalkozó­szellem, miután a kisüzemi és kézműves főzdék egy ideje bátran kísérleteznek az alapanyagokkal, s olyan korábban szokatlan összetevőket is használnak, mint a csili vagy a marakuja. Az utóbbi időben a magyar sörpiac bő 90 százalékát uraló négyes – a Dreher, a Heineken Hungária, a Borsodi és a Pécsi Sörfőzde – nemcsak az alaptermékek minőségén javított, hanem a különleges komlózású, felső erjesztésű sörök felé is nyitott, de az importsörök terén is elsősorban azokra helyezte a hangsúlyt, amelyek túlmutatnak a hagyományos ízlésvilágon.

Ezek is érdekelhetik