Életműrekordot döntött 190 millió forintos eladási árával a Virág Judit Galéria és Aukciósház téli aukcióján Rippl-Rónai József Kertben című alkotása. A magyar festő- és grafikusművész előző csúcsa 170 millió forint volt. A festmény egyébként itthon marad, a védett alkotást egy magyar műgyűjtő vásárolta meg. Rippl-Rónai a hazai műtárgypiac egyik legdrágább szereplője, ugyanakkor biztos pont is, akivel nem lehet mellényúlni. A kaposvári születésű művész 1909-ben készült olajfestménye – amely kukoricás korszakának és egyben az otthon ciklusának fő darabja – 120 millió forint, ugyancsak rekordnak számító kikiáltási ár után érte el a 190 millió forint leütési összeget.
A galéria előzetesen megadott becsértéke ennél magasabb, 200–300 millió forint volt. A kép a festő feleségét ábrázolja a saját kertjükben.
Rippl-Rónai József azok közé a magyar festők közé tartozik, akiknek a művei a múlt század harmincas éveitől folyamatosan forognak az árveréseken. Életműve a mennyiségét tekintve is jelentős. Képeit és művészetét már az életében elismerték, és ez azóta is töretlen. Számos olyan alkotása ismert, amelyet többször is árvereztek, így aztán viszonylag jól meg lehet állapítani az egyes művek értékét. Mindez támpont azokhoz a licitekhez is, amelyek biztonságos befektetés vagy értékmegőrzés céljából történnek.
Mivel a mester a hazai posztimpresszionizmus legjelentősebb képviselője, aki hosszabb ideig élt és alkotott Párizsban, művei külföldön is keresettek. Párizsban Munkácsynál tanult. Első önálló alkotásai szecessziós jellegűek. Neuillyben tíz évig tevékenykedett, ottani alkotásai fémjelzik az úgynevezett fekete korszakát. Később csatlakozott a Nabis művészcsoporthoz, amelynek vezető francia tagjaival, Sérusier-vel és Vuillard-ral barátságot kötött. Később, 1902-ben hazatért, a szakértők ekkortól számítják művészetének második korszakát. Dekoratív képein harsány színeket használt, témáit a kisvárosi életből és Kaposvár mindennapjaiból merítette. Megrendelésre is számos pasztellt készített, és immár divatos festőként egy-egy képéért több száz koronát is elkérhetett. Ezt követően új technikát kezdett alkalmazni, amelyet „kukoricásnak” nevezett el. Ez némiképp a pointillizmusra hasonlít.
Rippl-Rónai legtöbbre értékelt korszaka éppen a kukoricás korszak. Árszintjének emelkedésére számos példát lehetne említeni, a Kerti jelenet gróf Somssichék kertjében című művet például 1970-ben a BÁV 52 ezer forintért, majd 1999-ben a Kieselbach Galéria 13 millióért adta el. Ez 250-szeres áremelkedés. Ugyancsak a Kieselbach Galériánál 58 millióért kelt el 2003-ban a Sárga zongoraszoba című festmény, 2018 decemberében a Virág Judit Galéria már említett árverésén a Cyniák fehér vázában című munkáért 170 millió forintot fizettek, amely ezzel az év legdrágábban eladott műtárgya lett.
Virág Judit mostani karácsonyi aukcióján szerepelt Rippl-Rónai József 1916-os Kávéházi jelenete is, amely 360 ezer forintról indult és 1,6 millióért kelt el. Ez egy újabb példa arra, hogy ha a festő bármely műve kikerül a piacra, rendszerint licitharcot generál.
A magyar festőművész
190
millió forintos életműrekordot állított be
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.