Magyar gazdaság

Lefőzte a Starbucksot a Luckin Coffee

Sok kicsi sokra megy: a Luckin Coffee a kicsi kávézóival két év alatt elérte azt a méretet, amelyhez a globális piacvezető amerikai Starbucksnak két évtizedre volt szüksége. A sikertörténetnek azonban árnyoldalai is vannak.

A helyi Luckin Coffee már több kávézót üzemeltet Kínában, mint az ázsiai országban korábban húsz éven át az egységek számát tekintve piacvezető amerikai Starbucks – értesült a japán Nikkei Asian Review üzleti lap. A tavalyi év végén a 2017 októberében alapított Luckin Coffee hálózatához már 4500 bolt tartozott a Starbucks 4300 egységével szemben.

Úgy tűnik tehát, hogy bejött a Nasdaqon jegyzett kínai cég villámgyors terjeszkedési stratégiája, amelynek nyomán a hatalmas ország olyan távoli, eldugott településein is megveti a lábát, ahol a Starbucksnak nem érte meg megtelepedni.

A Luckin kávézói ugyanakkor nem hasonlíthatók a Starbucks kényelmes üzleteihez, 90 százalékban olyan kis méretű helyiségekben várják a vendégeket, ahol kevés az ülőhely. Kávézói zömmel 30–50 négyzetméteresek. Gyors házhoz szállítást vállalnak, a nagyvárosokban átlagosan 18 perc alatt viszik ki a kávét az interneten rendelőknek, akik élőben követhetik frissítőjük elkészítését.

A cég a kávé mellett üdítőket és egyszerű gyorsételeket is tart a kínálatában, nem fogad el készpénzt,

fizetni kizárólag a vállalat saját mobilalkalmazásán keresztül lehet.

A seattle-i székhelyű globális piacvezető Starbucks azonban kemény ellenfél lehet, hiszen régóta építi kínai hálózatát, főként a nagyvárosokra koncentrálva. Sőt 2018 augusztusa óta az internetes kiskereskedelem kínai óriásával, az Alibabával is együttműködik termékeinek házhoz szállításában. A hasonló célból a Meituan ételszállítóval társuló Luckin Coffee sem rejti véka alá globális ambícióit, hiszen éppen a gyors terjeszkedés előkészítését szolgálta részvényeinek bevezetése a Nasdaqra is.

Fotó: Getty Images

A múlt év júliusában aztán bejelentette, hogy a kuvaiti Americanával közös kávézóláncot hoz létre a Közel-Keleten és Indiában. Az Americanának az Arab-öböl térségében 1900 franchise-kávézója van, amelyeket a KFC, a Red Lobster vagy éppen a Costa Coffee márkaneve alatt üzemeltet. A Közel-Kelet a Starbucks egyik legfontosabb piaca, csak Dubajban 202, Szaúd-Arábiában 191, Kuvaitban pedig 151 elegáns kávézója van.

A Luckin Coffee részvényei – amelyeknek 83 százaléka a vezérigazgató, Jenny Csia Kwan és egy alkalmazottja kezében van – a cég tavaly májusi tőzsdére lépése óta több mint száz százalékkal, 37 dollár közelébe drágultak.

A pekingi székhelyű vállalat a kínálati sáv felső szélére, 17 dollárra árazta be a részvényeit megtestesítő letéti jegyét (ADS), és a nagy érdeklődésre való tekintettel az eredetileg megjelölt 30 millió darab helyett 33 milliót adott el belőlük a felcsigázott befektetőknek, ezzel 2019 legnagyobb kínai bevezetését végrehajtva a Nasdaqon. A cég 561 millió dollárhoz jutott. Minden egyes ADS mögött nyolc A osztályú Luckin-részvény húzódik meg.

A kávézólánc árbevétele a tavalyi harmadik negyedévben az előző év azonos időszakához képest 558 százalékkal 209 millió dollárra nőtt, 10 százalékkal 74 millió dollárra hízott viszont ez idő alatt a társaság nettó vesztesége, bár a tavalyi második negyedévhez képest már 20 millió dollárral csökkent a ráfizetés. Mindehhez képest a Starbucks bevétele 6,8 milliárd dollár, egy részvényre jutó profitja 78 cent volt 2019 harmadik negyedévében.

Starbucks Luckin Coffee
Kapcsolódó cikkek