Nagyon távol van még, mire az újonnan alapított Togg (Türkiye’nin Otomobili Girisim Grubu) megjelenhet a hazai autópiacon – erről Gablini Gábor beszélt a Világgazdaságnak. A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke több évre előre sem látja reálisnak, hogy beindul a török állami, kizárólag elektromos járműveket gyártó cég modelljeinek magyarországi értékesítése, hiszen még neves autómárkák esetében is nehéz és rengeteg pénzt felemésztő feladat egy-egy új típus bevezetése.
A Gémosz elnöke szerint ugyanakkor
a következő időszakban jelentősen átalakul a hagyományos gyártók és az új belépők kínálata.
A Togg elsődlegesen a török igényekre fókuszál majd, főleg azért, hogy ezzel is csökkentse a magas bérgyártás arányát. (Törökországban több globális konszernnek van egysége, például a Fordnak, a Volkswagennek és a Peugeot-nak.)
Gablini Gábor rámutatott, hogy bár segíti a Togg térnyerését, hogy elektromos autót jóval könnyebb előállítani, mint belső égésű motorosat, mert a szükséges komponensek megvásárolhatók, de éppen a Tesla példája mutatja, hogy ténylegesen gyártani, ráadásul nyereségesen, rövid távon nem lehet. Szerinte a török konszern esetében az is kérdés, hogy egyáltalán szerepel-e a társaság középtávú stratégiájában az európai megjelenés, ugyanis a kontinens piaca a legigényesebb a világon, az itteni előírások a legszigorúbbak, a verseny pedig a legélesebb.
Ez még egy százéves tapasztalattal rendelkező amerikai vagy japán cégnek is kihívás, nem véletlen, hogy sok márka egyáltalán nincs jelen a kontinensen
– mutatott rá. Ugyanakkor – hangsúlyozta – egy jó terméknek jó áron Magyarországon is mindig van piaca, de ehhez először fel kell építeni a brandet, ami akár tíz évig is eltarthat.
A teljes cikket a Világgazdaság hétfői számában olvashatja!