n. l. n. | A Magyar Nemzeti Bank (MNB) által felügyelt valamennyi piac erősebb, jobb állapotban van, mint a 2008-as válság idején – jelentette ki Kandrács Csaba felügyeleti alelnök. A bankszektor eszközarányos nyeresége 18 százalékos, a nem fizető hitelek állománya (az NPL-ráta) a válság utáni 20-ról 5 százalék alá került, a bankok kockázatvállalása az elmúlt időszakban mérsékeltebb volt.
A kormány és az MNB szabályai szavatolják, hogy ne lehessen olyan helyzet, mint 2008 után, amikor rendszerszintű problémák adódtak, nem kell a háztartások túlzott eladósodásától tartani. Kandrács Csaba jelezte: 2018 óta az új lakáshitelek 90 százalékát már hosszú időre fixált kamatokkal veszik fel az emberek. A feltételeknek megfelelő minősített fogyasztóbarát lakáshitelt eddig közel 80 ezer ügyfél választotta, a konstrukcióban 1000 milliárd forintnyi új hitelt helyeztek ki a pénzintézetek. A többi, változó kamatozású hitellel rendelkező adósról is gondoskodott most a kormány, amikor a válság elején az MNB javaslatára elrendelte a hitelmoratóriumot. Kandrács Csaba emlékeztetett: ma már elérhető a minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítás, jövőre pedig érkezik a minősített fogyasztóbarát személyi kölcsön is.
A többi felügyelt szektor is stabil lábakon áll a jegybanki alelnök szerint. A biztosítási szektor díjbevétele az elmúlt két évben 8-8 százalékkal nőtt, a szektor tőkésítési szintje duplája az elvárásoknak. A tőkepiaci és a pénztári szektor is stabil, a befektetők vagyona jócskán gyarapodott az elmúlt években.
Az MNB a felügyelt szektorok szereplőinek vezetői körlevélben fogalmazta meg azon elvárásait, hogy milyen megfelelő biztonsági intézkedések mellett kell magas szintű szolgáltatást nyújtaniuk ügyfeleiknek. Elsősorban az elektronikus kiszolgálásra kell a hangsúlyt helyezni, ha pedig másképp nem lehet, akkor megfelelő biztonsági körülmények között kell megszervezni a személyes kiszolgálást a járvány idején. Az ügyfelek biztonságának szavatolását a jegybank folyamatosan ellenőrzi – jelezte a felügyeleti alelnök.
A digitális csatornák használatában szintlépést jelentett az azonnali fizetési rendszer indulása. Az első hónap mind technikailag, mind ügyfélélmény alapján meghaladta az előzetesen várt sikert – jelezte Patai Mihály alelnök. Szavai szerint márciusban 9,3 millió átutalás ment keresztül a rendszeren 1363 milliárd forint értékben. Az ügyletek több mint 99,9 százaléka az előzetesen megfogalmazott 5 másodperces időtávon belül zajlott le, 92 százalék esetében ráadásul kevesebb mint 2 másodperc alatt átért az összeg a küldő banktól a fogadóig. Ez a nemzetközi példáknál (Dánia, Szingapúr) is jobb arány. A felhasználás azt mutatja, hogy az emberek kedvelik a megoldás nyújtotta extra lehetőségeket. Az átutalások 31 százaléka este és hét végén bonyolódott le, abban az időszakban, amikor a korábbi, IG2 rendszerben nem lehetett pénzt küldeni a banki számlákról. Patai Mihály tájékoztatása szerint egy átlagos hétvégén 100 ezer megbízást adnak az ügyfelek, amely annak fényében nagy szám, hogy hétköznaponként 400 ezer megbízás kerül a rendszerbe. Hangsúlyozta: mindezeket az eredményeket egyelőre még csak az alap-infrastruktúra működése mellett tudták elérni, a későbbiekben a bankok folyamatosan fejlesztenek majd új termékeket, szolgáltatásokat, ami tovább növelheti az ügyfélélményt. Az alelnök vélhetőleg például a fizetési kérelemre gondolt, amely jelenleg az Erste Banknál, a Raiffeisennél és a Gránit Banknál működik – az utóbbi két bank ügyfelei egymástól is tudnak pénzt kérni fizetési kérelem megadásával.
Márciusban
1363
milliárd forintot utaltunk az azonnali fizetési rendszerben
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.