Márciustól május közepéig óvatos becslések szerint is mintegy 450-500 milliárd forint bevételtől estek el az iparcikküzletek a koronavírus miatt a Blokkk.com számításai szerint. Ebbe a körbe mintegy 75-80 ezer piaci szereplő tartozik, a járványhelyzet pedig a ruházati, a cipő-, a sportszer-, a játék- és a könyvesboltokat legalább olyan érzékenyen érintette, mint a műszaki vagy barkácsáruházakat, az építőanyaggal vagy különféle alkatrészekkel, szerelvényekkel kereskedőket. A kereskedelmi szakportál felidézte, hogy az érintett boltok döntő részének március 16-tól 15 órakor be kellett zárnia, március 28-tól pedig a non food kategóriába tartozó egységek zömébe már be sem tehette a lábát a vásárló. Az áprilisi teljes üzemszünetet követően május 4-től vidéken megkezdődtek a boltnyitások, tegnaptól pedig a fővárosi áruházak is zöld utat kaptak. Nemcsak a hosszú kényszerszünet kerül sokba azonban a boltosoknak, hanem várhatóan az is, hogy a maszkviselés és a távolságtartás miatt a vevők aligha rohanják meg azonnal a kasszákat. Rosszabb esetben pedig azért maradnak el a bevásárlások, mert a leépítések számtalan esetben megnyirbálták a családi költségvetést.
A kereskedők egyik legfőbb kiadása, hogy az üzlethelyiség megtartása érdekében a zárlat alatt is fizetniük kellett a bérleti díjat, és nem minden bérbeadó adott kedvezményt. Sokan megpróbálták valamilyen módon megtartani az eladókat, legalább részmunkaidős foglalkoztatás címén, miközben gyakorlatilag egy hónapig egy fillér bevételük sem volt. Emellett a Blokkk.com szerint a kormányzati támogatásokból adottságaik miatt a boltosoknak volt a legnehezebb részesülniük, miközben a bezárt üzletek által kínált termékek egy részét a többség a webáruházakból szerezte be. Továbbá a nyitásra hangolva frissíteni kell a kínálatot a polcokon, hiszen változott az időjárás is, sok mindenből más kell már otthonra, mint két hónappal ezelőtt. A vevők visszacsalogatása pedig aligha működhet nyitási akciók nélkül, különben a fogyasztó a szomszéd üzletbe tér majd be a kedvezőbb ár miatt.
Az iparcikküzletek botladozásához már február végén és március első napjaiban nagyban hozzájárult a felhalmozás, ami elsősorban az alapvető élelmiszereket, a tisztálkodó- és tisztítószereket érintette. A korábbi növekedési ütemek hamar olvadozni kezdtek, és sok helyen már az első tavaszi hónap masszív veszteséget hozott. A ruházati boltok forgalma például a felére esett, pedig március első felében még bármikor lehetett menni vásárolni. Az ürességtől kongó plázák látványa a statisztikákban is visszaköszönt, már a 15 órás zárás időszaka is brutális forgalomkiesést hozott. Ezek után áprilisban a boltzáras egységek többségének a szó szoros értelmében alig vagy egyáltalán nem volt bevétele, számtalan helyen az egy évvel korábbi értékesítés legfeljebb 10 százaléka valósult meg. A többség le is húzta a rolót.
Jelzésértékű, hogy míg áprilisban a KSH adatai szerint 3,5 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom, addig azon belül a csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumene 41 százalékkal emelkedett. Az utóbbi részesedése azonban továbbra is csak 7,9 százalék, azaz hiába bővül dinamikusan a webáruházak forgalma, az online kereskedelem súlya még messze nem olyan nagy, hogy minden hagyományos vásárlást kiváltana. Viszonyításképpen: tavaly a teljes kiskereskedelmi forgalom
12 263 milliárd forint volt, amelyen belül az iparcikkboltok forgalma, a webáruházakat nem számítva, megközelítette a négyezermilliárd forintot. És ez az a kör, amely március végétől május elejéig-közepéig szinte csak vegetált.
Halmozunk és főzünk
A Nielsen adatai szerint Magyarországon csak márciusban 76 százalékkal lőtt ki az online kiskereskedelem forgalma, és a kategóriatrendekből kirajzolódnak a hazai lakosság kijárási korlátozások melletti mindennapjai. Az üdítőitalok online értékesítési forgalma 80 százalékkal, az előrecsomagolt élelmiszereké 67 százalékkal, míg a háztartási tisztítószerek forgalma 63 százalékkal emelkedett. A feldolgozott hús online értékesítése megkétszereződött (plusz 111 százalék), a száraztészták forgalma pedig háromszoros növekedést produkált (plusz 203 százalék). Mindez azt tükrözi, hogy többet főzünk otthon, és felhalmoztuk a készleteket. Általános tisztítószerekből 274 százalékkal fogyott több a webshopokban, ami a megváltozott higiénés igényekre adott fogyasztói válasz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.