„Merre halad a borászati ágazat? A borimport fejlesztésének lehetőségei a megváltozott környezetben” címmel rendeztek online konferenciát a krakkói vásár szervezői, amelyről a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa készített összefoglalót.
A konferencia is megerősítette, hogy a koronavírus által kiváltott járvány hatásai nem kerülték el a borászati ágazatot sem. Mivel a gazdaság egymással összekapcsolt elemekből áll, akár csak a határok, a szállodák lezárása miatt a rendezvényeket a minimumra korlátozták, vagy egyáltalán felfüggesztették. A bor kereslete és fogyasztása lecsökkent, ami a bor készletek felhalmozódását váltotta ki a borászatokban, majd emiatt a borászok bevételei csökkentek.
A megszorítások nem tartottak olyan sokáig, hiszen már nyitott a gazdaságunk, de Magyarországon mégis sikerült megváltoztatni a szokásokat.
Az első lépésben a fogyasztók különböző termékeket kezdtek felvásárolni, márciusban a bor vásárlása nem esett vissza. Ugyanakkor ezt nem lehetett elmondania HoReCa-ágazatról, ez volt leginkább kitéve a járvány negatív következményeinek.
Ennek az ágazatnak az esetében, leginkább a kisebb családi kézműves borászatok szenvedtek, amelyek inkább a minőségre, nem pedig a mennyiségre vannak beállítva. Boraikat általában a HoReCa- csatornákon keresztül adják el. A fogyasztói szokások is megváltoztak. Érdemes megjegyezni, hogy a koronavírus előtt a borfogyasztás úgy nézett ki, hogy 50 százalékot fogyasztottak el otthon, 25 százalékot vendégségben, 15 százalékot az éttermekben, 10 százalékot pedig a különféle rendezvényeken. A járványt követően a bort még nagyobb aránybanfogyastják otthon.
A borászok elkezdték kihasználni az online csatornákat, az internetes értékesítés megnövekedett 15-20 százalékkal.
Érdekes az is, hogy egyes borászok beindították az online borkóstolásokat, és ezzel is elértek némi növekedést. A borászok remélik, hogy ezek az új szokások megmaradnak, akkor is, ha a borkóstolók visszatérnek a borászatokba is.
Sikeresnek a Palackposta2020 program, amely lényege, hogy egy internetes oldalon megadták az egyes borászok elérhetőségét. Ehhez járultak még internetes promóciók és tv reklámok, ahol a borászok meggyőzték a fogyasztókat, hogy vásároljanak az interneten keresztül. Jó jövedelmet generált ez azoknak a borászoknak, akik ebben részt vettek.