BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tovább drágulhatnak az autók

A következő években 20 százalékkal nőhetnek az új autók árai az uniós klímavédelmi szabályoknak való megfelelés miatt – válaszolt a Világgazdaság kérdésére Várkonyi Gábor, az Automobil Online Kft. ügyvezetője. A most még kapható belépőmodellek teljesen eltűnhetnek a kínálatból, négymillió forint alatt nem lehet majd új autót venni. Nominálisan 20 százalékkal emelkedtek az új autók árai az elmúlt egy évben. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) az év eleje óta egyre gyorsabb áremelkedést mért az új autóknál, az utóbbi két hónapban már 12 százalékost is, az előző évhez képest. Az év első nyolc hónapjában 7,3 százalékkal voltak magasabbak az új autók árai a 2019. január–augusztusinál. A KSH figyelembe veszi, hogy a vizsgált termék (reprezentáns) milyen minőségű, és a magasabb műszaki tartalom árnövelő hatásával korrigálja az inflációs adatot – ez adja a KSH és a nominális adat közötti különbséget. Várkonyi Gábor arra hívta fel a figyelmet, hogy a koronavírus miatt olyan szinten szakadtak meg az értékláncok, hogy az új autókra sok esetben akár fél évet kell várni, sőt, akár ennél hosszabb szállítási idő is előfordul.

A forint erősen gyengült az euróhoz képest az elmúlt években. Korábban a kereskedők részben kigazdálkodták ennek a hatását, ám erre most nincs lehetőségük, az árfolyam ugyanis rendkívül gyenge – magyarázta Török Zoltán, a Raiffeisen Bank vezető elemzője.

A kereskedők a gyenge forintból fakadó pluszköltségeket kénytelenek továbbhárítani a fogyasztókra. Az új autók gyors drágulásának másik oka a szabályozásoknak való megfelelésből fakad: a WLTP-s (könnyű gépjárművek világszerte összehangolt teszteljárása) károsanyag-kibocsátási normáknak való megfelelés és az uniós klímacélok elérése egyaránt többletkiadás az autógyáraknak, ami az árak emelkedésében mutatkozik meg.

A fiatalabb új autók értékvesztése elhanyagolható, szinte befagyott az áruk – hangsúlyozta Várkonyi Gábor. Az árak szokatlan alakulása két tényezőre vezethető vissza: egyrészt a kifutó modellekhez már nem lehet hozzájutni, ezért erős a kereslet irántuk, másrészt az új autók emelkedő ára húzza magával a fiatalabb használt gépkocsik értékét. A megbízhatóbb típusok gyakran újáron vásárolhatók meg egy-két év után. Az autóipari szakértő hozzáfűzte: a használtautó-árak KSH által mért csökkenése annak tudható be, hogy a tíz évnél öregebb kocsik lehúzzák az árszínvonalat. Török Zoltán szerint a használt autók árát nagyban meghatározza a nemzetközi kereslet, a külföldön csökkenő árak következtében lehet olcsóbb a hazai másodpiaci gépkocsivásárlás.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.