Többet költünk helyben
Európában ma minden negyedik (74 százalék) vásárló nagyobb valószínűséggel vásárol helyi közösségében, mint egy évvel ezelőtt. Ez az arány a magyarok esetében 72 százalék – derül ki a Mastercard új kutatásából.
A kutatás alapján úgy tűnik, hogy Európa-szerte többet költünk helyben. A magyar válaszadók 40 százaléka ezt azért teszi, hogy segítse a saját, helyi közösségét (az összesített európai arány 49 százalék), 30-30 százalék válaszolta motivációként az egyszerűbb közlekedést, valamint a helyi boltosokkal kialakított új kapcsolat fontosságát. A megkérdezett magyarok 27 százalékát mások ajánlása motiválja a helyi közösségekben való költésre, míg csaknem minden negyedik (24 százalék) szerint a kínálat minősége jobb itt.
Amikor a kutatás készítői arról kérdezték az európaiakat, hogy mi motiválta őket arra, hogy jobban felfedezzék a környéken lévő boltokat, a válaszadók fele (49 százaléka) a kényelmet emelte ki, 40 százalék említette a hipermarketekben lévő hosszú sorokat, 31 százalékuk pedig az utazási korlátokkal magyarázta döntését. A magyar válaszadók körében is ez a három válasz volt a leggyakoribb: 37 százalékuk jelölte meg a kényelmet, 35 százalékuk a közlekedést és 30 százalék a nagy áruházakban jellemző hosszú sorokat.
Az európaiak csaknem háromnegyede (72 százalék) szívesebben vásárol ismerősétől, és 72 százaléka bízik a helyi boltosok ajánlásaiban. Magyarországon az előbbi arány 73 százalék, míg a boltosok javaslataiban az európai átlagnál valamivel kevesebben bíznak (69 százalék).
A karantén kezdete óta a közösségi értékek is nagy változásokon mentek át. Az emberek 58 százalékkal nagyobb valószínűséggel köszönnek szomszédaiknak, mint egy évvel ezelőtt, a magyarok körében ez az arány 49 százalék. Minden ötödik válaszadónak van tartalék kulcsa a közvetlen szomszédjához (magyar válaszadóknál 14 százalék), 44 százalékuk veszi át szomszédja távollétében annak online rendelését, hazánkban ennek aránya 35 százalék. A kutatásból az is kiderült, hogy Magyarországon a templom, az iskola, a park, a művház és a posta a modern közösség öt legfontosabb eleme.
A helyi közösség tíz
legfontosabb eleme*
1) Iskola
2) Kávézó
3) Pékség
4) Posta
5) Park
6) Sarki bolt
7) Kocsma
8) Templom
9) Könyvtár
10) Hentes


