Az M3-as autópályától az országhatárig vezető M49-es autóút és Szatmárnémetiig vezető folytatása megvalósításáról szóló magyar–román megállapodás kihirdetéséhez kéri az Országgyűlés egyetértését az Innovációs és Technológiai Minisztérium. A parlamentnek benyújtott megállapodást a magyar és román kormány képviselői a kétoldalú gazdasági vegyes bizottság legutóbbi ülésén, idén áprilisban írták alá. Ebben szerepel a terv a Mátészalka–Csenger és az Óvári–Szatmárnémeti közötti gyorsforgalmi utak létesítéséről. A megállapodás a fejlesztések összehangolt megvalósításáról szóló szándék megerősítése mellett a határmetszéspontot is rögzíti. Az új út Csenger térségében, a Szamostól délre keresztezheti az országhatárt. Románia schengeni csatlakozásáig a nemzetközi forgalom egy Magyarország területén kialakítandó határátkelőhelyen át haladhat majd.
Az összesen 43 kilométeres M49-es fejlesztésének előkészítése két ütemben zajlik. Az M3-as autópályától Porcsalmáig tartó szakasz kivitelezési közbeszerzése a nyáron megkezdődhet. Eredményes eljárás és forrásbiztosítás esetén a munkálatok befejezését 2025-re tervezik. Az országhatárig tartó folytatás terveinek elkészítésére a közeljövőben köthetik meg a szerződést. A kiviteli tervek leszállítása egy éven belül várható.
A kormány azon dolgozik, hogy a közlekedők az ország minden részében hozzáférjenek az európai színvonalú, nemzetközi hálózatba kapcsolódó közutakhoz. Míg 2010-ben mindössze három országhatár volt elérhető autópályán vagy autóúton, 2025-re tizenegy határállomásig juthatunk majd el gyorsforgalmi utakon. Jelenleg is zajlik például az M6-os befejező szakaszának és az M30-as Miskolc utáni folytatásának építése.
Az első négysávos összeköttetés az M43-as átadásával jött létre, ez 2015 óta járható Szegedtől Makó érintésével Arad és Temesvár felé. Tavaly óta használhatják az autósok teljes hosszában az M35-ös és az M4-es Debrecen, Berettyóújfalu utáni szakaszait, amelyek Nagyváraddal teremtettek magas színvonalú kapcsolatot.
A magyar–román közlekedési kapcsolatok nemcsak közúton fejlődnek. Előkészületben van a Budapest–Kolozsvár–Bukarest gyorsvasúti kapcsolat megvalósíthatósági tanulmánya. A szakértők a Debrecen és Nagyvárad közötti tram-trainfejlesztés lehetőségét is vizsgálják. A kivitelezési közbeszerzés 2020 végén indult a Békéscsaba és Lőkösháza közötti vasúti vonalszakasz felújítására. A beruházásban a Budapestet a román határral összekötő korridor utolsó egyvágányú szakaszát korszerűsítik, kétvágányosra bővítik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.