BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Parlamenti igen után épülhet a harmadik sztráda is Erdély felé

Az előkészítés alatt álló fejlesztéssel már a harmadik gyorsforgalmi kapcsolat épülhet ki a szomszédos ország felé.

Az M3-as autópályától az országhatárig vezető M49-es autóút és Szatmárnémetiig vezető folytatása megvalósításáról szóló magyar–román megállapodás kihirdetéséhez kéri az Országgyűlés egyetértését az Innovációs és Technológiai Minisztérium. A parlamentnek benyújtott megállapodást a magyar és román kormány képviselői a kétoldalú gazdasági vegyes bizottság legutóbbi ülésén, idén áprilisban írták alá. Ebben szerepel a terv a Mátészalka–Csenger és az Óvári–Szatmárnémeti közötti gyorsforgalmi utak létesítéséről. A megállapodás a fejlesztések összehangolt megvalósításáról szóló szándék megerősítése mellett a határmetszéspontot is rögzíti. Az új út Csenger térségében, a Szamostól délre keresztezheti az országhatárt. Románia schengeni csatlakozásáig a nemzetközi forgalom egy Magyarország területén kialakítandó határátkelőhelyen át haladhat majd.

Az összesen 43 kilométeres M49-es fejlesztésének előkészítése két ütemben zajlik. Az M3-as autópályától Porcsalmáig tartó szakasz kivitelezési közbeszerzése a nyáron megkezdődhet. Eredményes eljárás és forrásbiztosítás esetén a munkálatok befejezését 2025-re tervezik. Az országhatárig tartó folytatás terveinek elkészítésére a közeljövőben köthetik meg a szerződést. A kiviteli tervek leszállítása egy éven belül várható.

A kormány azon dolgozik, hogy a közlekedők az ország minden részében hozzáférjenek az európai színvonalú, nemzetközi hálózatba kapcsolódó közutakhoz. Míg 2010-ben mindössze három országhatár volt elérhető autópályán vagy autóúton, 2025-re tizenegy határállomásig juthatunk majd el gyorsforgalmi utakon. Jelenleg is zajlik például az M6-os befejező szakaszának és az M30-as Miskolc utáni folytatásának építése.

Az első négysávos összeköttetés az M43-as átadásával jött létre, ez 2015 óta járható Szegedtől Makó érintésével Arad és Temesvár felé. Tavaly óta használhatják az autósok teljes hosszában az M35-ös és az M4-es Debrecen, Berettyóújfalu utáni szakaszait, amelyek Nagyváraddal teremtettek magas színvonalú kapcsolatot.

A magyar–román közlekedési kapcsolatok nemcsak közúton fejlődnek. Előkészületben van a Budapest–Kolozsvár–Bukarest gyorsvasúti kapcsolat megvalósíthatósági tanulmánya. A szakértők a Debrecen és Nagyvárad közötti tram-trainfejlesztés lehetőségét is vizsgálják. A kivitelezési közbeszerzés 2020 végén indult a Békéscsaba és Lőkösháza közötti vasúti vonalszakasz felújítására. A beruházásban a Budapestet a román határral összekötő korridor utolsó egyvágányú szakaszát korszerűsítik, kétvágányosra bővítik.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.