Magyar gazdaság

A szeszesital és a dohány is kikerül a maginflációból

A maginflációs mutató a korábbi 73 százalék helyett a teljes fogyasztói árindex 63 százalékát fedi le a jövőben.

A maginfláció számításának köréből kiveszik a szeszes ital és dohányáru kategóriát – derült ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) jelentéséből. A statisztikai hivatal indoklása szerint az elmúlt években a jövedéki rendszeres, éven belül akár többszöri emelése befolyásolta a szeszes ital és dohányáru termékkategória drágulási ütemét. A maginfláció a korábbi 73 százalék helyett a teljes fogyasztói árindex 63 százalékát fedi le a jövőben, az inflációt újrasúlyozza a KSH. A változás az áprilisi inflációs gyorsjelentésben jelenik meg május 11-én, a maginflációs mutatót visszamenőleg is korrigálják. A Magyar Nemzeti Bank adószűrt maginflációs mutatója az árváltozások adóhatásával tisztított adatot biztosított, a változással a két mutató közelebb kerülhet egymáshoz.

A maginfláció az árszínvonal-változás középtávú változásainak egyik legfontosabb mutatószáma, elsődleges célja, hogy kiszűrje a fogyasztóiár-indexből az olyan, egyszeri, átmeneti és nem piaci eredetű árhatásokat, mint például a hatósági döntések vagy a rendkívüli időjárás. Korábban a KSH a nem feldolgozott élelmiszereket, a háztartási energiát, a járműüzemanyagokat, a tb által támogatott gyógyszereket, valamint a hatósági áras szolgáltatásokat hagyta ki a fogyasztóiár-indexből a maginfláció számítása során. A mostani változtatás eredményeként bővül ezen termékek köre.

 

maginfláció Központi Statisztikai Hivatal (KSH)
Kapcsolódó cikkek