Az első körben tervezett mintegy 1417 milliárd forint után Magyarország Helyreállítási és alkalmazkodási tervének (HET) második verziójában 631 milliárd forint szerepel fenntartható közlekedési célokra. Az Európai Bizottságnak a napokban benyújtott dokumentum – amely a járvány miatt létrehozott helyreállítási és ellenállóképességi eszköz (RRF) hazai forrásainak felhasználásáról rendelkezik – úgynevezett E komponensének költségvetése azért feleződött meg, mert a kormány egyelőre nem kíván élni az RRF mintegy 3300 milliárdos hitelkonstrukciójával, és csak a 2500 milliárdos támogatást használná fel. Mindezek miatt a közlekedési projektek listája is szűkült, és változott a hozzájuk rendelt finanszírozás.
A hét elején nyilvánosságra hozott HET alapján az E komponens alapvetően Budapestre fókuszál, hiszen a budapesti agglomeráció kötöttpályás közlekedésének fejlesztésére szánt keret (több mint 485 milliárd forint) a teljes büdzsé majdnem 77 százalékát teszi ki. Emellett a regionális közlekedési hálózatok fejlesztésére csaknem 116 milliárd (18,4 százalék), a közlekedés digitalizációjára pedig 30 milliárd (4,7 százalék) forint jut. Ezek az elemek az első körös HET-ben is szerepeltek, de nagyobb összegekkel. A budapesti agglomeráció közlekedésének fejlesztése két elemből áll, az elővárosi vasúti hálózat kapacitásainak bővítéséből (HÉV) és a versenyképes városi és elővárosi járműpark megteremtéséből. Ezekre most 253 és 232,2 milliárd forintot szánnak a kezdeti 351,2, illetve 354,3 milliárd forint helyett. A célok változatlanok: 61 kilométer elővárosi HÉV-vonal korszerűsítése és kapacitásának bővítése, valamint 59 elővárosi vasúti jármű beszerzése. Ennek legnagyobb szelete a HÉV járműparkjának cseréje, ami a járművek negyven év feletti átlagéletkora és a minden tekintetben korszerűtlen technika miatt is sürgős.
A regionális közlekedési hálózatok fejlesztése egyfelől a vasúthálózati szűk keresztmetszet kiváltását foglalja magában a TEN-T korridoron (20,1 milliárd), másfelől a zéró emissziós buszközlekedést támogatja (52,7 milliárd), de tartalmazza a kerékpáros-infrastruktúra javítását is 43 milliárd forintból. A borítékból 2026-ra az EuroVelo szabványoknak megfelelő kerékpáros-úthálózatot hoznának létre a megyeszékhelyek, a nagyvárosok és a főbb turistaattrakciók között 260 kilométer hosszan. A klímabarát buszközlekedés lényegében a Zöld busz program megvalósítása, amely a tervek szerint 47 településen 4,5 millió lakost érint. A beruházásban a 2030-ig RRF-forrásból 300 régi, fosszilis üzemanyagot használó járművet cserélnének le elektromosra, és ugyanannyi töltőpont épülne meg 2022–2025 között.
A károsanyagkibocsátás-mentes buszközlekedést is nagyobb, 79 milliárdos forrásigénnyel tervezte április közepén az első HET. Ebben az egységes országos tarifa- és utastájékoztatási rendszerre 3,5 milliárdot különítettek el, ez azonban nem kapott helyet a módosított elképzelések között, ahogyan például a regionális vasúti közlekedés eszközparkjának fejlesztése vagy a vízi szállítás szűk keresztmetszeteinek bővítése sem. A helyreállítási alapban biztosított hitel 2023 végéig bármikor igényelhető, részletekben is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.