BUX 41,519.19
+0.64%
BUMIX 3,957.81
+0.24%
CETOP20 1,920.34
0.00%
OTP 10,510
+2.04%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+0.56%
0.00%
ZWACK 17,150
0.00%
0.00%
ANY 1,665
+4.72%
RABA 1,185
0.00%
-0.88%
+1.13%
+0.61%
-1.84%
OPUS 192.6
+0.31%
+7.36%
+0.25%
0.00%
-0.59%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,828
0.00%
+0.50%
ALTEO 2,320
-0.43%
0.00%
+0.78%
EHEP 1,400
+8.11%
0.00%
-1.80%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
SunDell 39,800
0.00%
-1.41%
-0.38%
-3.97%
0.00%
-1.57%
+0.48%
GOPD 12,500
0.00%
OXOTH 3,790
0.00%
0.00%
NAP 1,214
-0.98%
0.00%
-4.15%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Továbbra is Kína és India áll a külföldi tőke célkeresztjében

Tömeges tesztelésbe kezdtek tegnap Kína egyik legnagyobb feldolgozóipari központjában, Tungkuanban, mert ide is átterjedt a Kuangtung tartományban egyre súlyosabb problémát okozó delta koronavírus-variáció.

A városban ugyan csak két fertőzöttet találtak pénteken, de ez is elég volt ahhoz, hogy a hatóságok az országban jellemző drasztikus, ám hatékony járványintézkedésekhez nyúljanak: lezárták az autópályákat, senki sem hagyhatja el a várost. A gyárakat nem állították le, ám ez csak tovább nehezítheti a globális ellátási láncokat fenyegető helyzetet,

a legnépesebb tartomány kikötőiben ugyanis már eddig is jelentős elmaradást okoztak az új vírusváltozat miatti korlátozások.

Kuangtungban található több is a világ legforgalmasabb konténerkikötői közül, Hongkongtól 80 kilométerre északra, a janti körzetben lévők rakodókapacitása például naponta 36 ezer konténer. Ezt a kikötőt májusban majdnem egy hétre le kellett zárni, és még mindig csökkentett kapacitással működik, a forgalom egy részét át kellett terelni a sencseni és a kantoni konténerkikötőkbe.

Photo shows the Yantian International Container Terminals in Shenzhen City, south China's Guangdong Province, 6 January 2021 (Photo by Stringer / Imaginechina via AFP)
Fotó: AFP / Stringer / Imaginechina

A dominóhatás egyre több gondot okoz a tengeri szállításban, és negatív következményei még hónapokig érezhetők lesznek világszerte.

Lehetséges, hogy az emberek nem találnak majd meg mindent a boltok polcain, amit keresnek a karácsonyi ajándékok vásárlásakor

– figyelmeztetett a CNN-nek nyilatkozva Peter Sand, a hajótulajdonosokat tömörítő Bimco tengeri szállítmányozással foglalkozó vezető elemzője.

A kínai járványkezelés eredményessége következtében a gazdaság tavaly jól teljesített, és változatlanul a legtöbb külföldi tőkét vonzotta az Egyesült Államok után.

Fotó: VG

Bár összességében a közvetlen külföldi működőtőke-befektetések (FDI) 35 százalékkal, 1000 milliárd dollárra estek vissza 2020-ban, az Ázsiába irányuló összeg 4 százalékkal, 535 milliárdra nőtt – derült ki az Egyesült Nemzetek Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciájának (UNCTAD) jelentéséből. A kontraszt különösen éles, ha figyelembe vesszük, hogy az FDI teljes értéke a második világháború óta nem látott szintre süllyedt, még a globális pénzügyi válság utáni 2009-estől is majdnem 20 százalékkal elmaradt.

Ázsiába – elsősorban Kínába, Hongkongba, Indiába és az Egyesült Arab Emírségekbe – irányult tavaly a külföldi tőke több mint fele. Hongkongba 2019-hez képest 62, Kínába 6, Indiába 27 százalékkal többet fektettek be, a külföldre áramló közvetlentőke-befektetés (outward FDI – OFDI) is csak Ázsiában nőtt 7 százalékkal, 389 milliárd dollárra.

Elsősorban Hongkong és Thaiföld volt a javulás motorja, és bár Kína tőkekihelyezése 133 milliárd dolláron stabilizálódott, így is a legnagyobb befektető ország volt tavaly. James Zhan, az UNCTAD igazgatója szerint ráadásul 2021-ben is jobbak Ázsia kilátásai a világ többi részénél a kereskedelem talpra állásának, a feldolgozóipari aktivitásnak és az erős GDP-előrejelzéseknek köszönhetően.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek