A harmadik születésnapját ünneplő Magyar Divat & Design Ügynökség a pandémia alatt is aktívan tevékenykedett, és mozgalmas ősz elé néz – ismertette Bata-Jakab Zsófia vezérigazgató. 

A divat- és dizájnipar megközelítőleg 90-100 ezer szakembernek biztosít megélhetést.

A szektorban működő 12 ezer vállalkozást sok kis és közepes kapacitású önálló egység jellemzi.

Bata-Jakab Zsófia
Forrás: Magyar Divat & Design Ügynökség

Figitális: ezt az új szót alkották meg a fizikai és a digitális szavak összekapcsolásából, utalva az események személyes, illetve virtuális megrendezésére. Sokat tanultak az elmúlt időszak kihívásaiból, és akár már három hét alatt át tudnak állni online rendezvényre.

A magyar divattervezők munkái nagy nyilvánosságot kaptak: a New York-i Times Square és Róma óriáskivetítőin köszöntek vissza a Milan Fashion Week alatt bemutatott alkotásaik.

Az ügynökség négy pillér mentén csatlakozik a gazdaság újraindításához: a hazai stabilitás megteremtésével, a nemzetközi piacra lépéssel, a gyártás fejlesztésével, valamint edukációs programokkal segítik a szakmabelieket. A cél az, hogy Budapest legyen a régió divat- és dizájnközpontja.

A portfólió idén a fenntarthatósággal bővült.

A divatipar globális szinten is lépéseket tesz az újrahasznosításért és az etikus gyártásért, beleértve a luxus- és a fast fashion márkákat, ugyanis ez az ötödik legszennyezőbb iparág.

A tervezőket az üzleti modell, a brandépítés, a stratégiaalkotás és a tőkebevonás témaköreiben az ügynökség által kijelölt professzionális pénzügyi szakemberek mentorálják – jelezte a VG-nek Bata-Jakab Zsófia. Szerveznek részükre study tourokat és gyárlátogatásokat is, ahol elmélyíthetik ismereteiket, és kapcsolati tőkére tehetnek szert. Forintos-Szűcs Anita divatigazgató kiemelte: az ügynökség abban is tanácsot ad, a tervezőnek milyen kollekcióval érdemes megjelennie az eseményen, hogy profitáljon belőle.

A kreatív és az üzleti szemlélet így találkozik. 

Sikeres a design LAB inkubációs program is, amely a tervezőket és a gyártókat köti össze, eddig hét páros kapott támogatást a szériérett termék lefejlesztéséhez.

A Divat & Design pályázatra a legbüszkébbek, amely a Pénzügyminisztérium és az Innovációs és Technológiai Minisztérium finanszírozásának köszönhetően 15 milliárd forintos keretet nyújt a kis- és középvállalkozásoknak a szektor versenyképességének növelésére. 

A beérkezett pályázatok elbírálása folyamatos. Eddig 300 pályázat esetében született már támogatói döntés, melyek száma napról-napra nő.  Az utóbbi tíz évben 76 százalékkal növekedett a divatexportból származó bevétel, háromezer magyar vállalat exportál aktívan.

Az ügynökség már javában készül az őszi rendezvényekre: Maison et Objet szakvásár – tíz formatervező bemutatásával, Milan Fashion Week – kilenc hazai márka képviseletével, 360 Design Budapest kiállítás, Budapest Central European Fashion Week, Budapest Fashion and Tech Summit, melyek közül több esemény is V4 fókuszt kapott. A pandémia felerősítette az összetartást az országokkal való kooperációban. Az ügynökség nemzetközi partnerekkel és az unióval is tárgyal. A kreatív jogok például nagyobb hangsúlyt fognak kapni a jövőben.

 

Világhírre tör a magyar divat

Podcast Bata-Jakab Zsófia vezérigazgatóval.

Fotó: VG