A hazai autóipar is megérezte a globális alkatrészhiányt
Némileg vegyes képet mutat a Központi Statisztikai Hivatal által pénteken közzétett júniusi ipari termelésre vonatkozó adat Virovácz Péter szerint. Az ING vezető közgazdásza felhívja a figyelmet arra, hogy a szezonálisan és naptárhatással kiigazított adatok szerint az ipari termelés volumene havi összehasonlításban 0,3 százalékkal mérséklődött, de hozzáteszi, hogy ez a visszaesés egyáltalán nem tekinthető drasztikusnak, ha figyelembe vesszük, hogy az ellátási láncokban világszerte rendkívüli fennakadások vannak.

Az alkatrészhiány és a beszállítói láncok szakadozása legnagyobb mértékben az autóipart sújtja, a chiphiány miatt az Audi Hungáriánál átmenetileg le is kellett állítani a termelést júniusban. Ezt azonban más ágazatok teljesítménye ellensúlyozni tudta,
így mindent egybevetve meglehetősen ellenállónak bizonyult a magyar ipar júniusban, a magyar gazdaság 2021 második negyedévi teljesítménye pedig az első negyedévben mért 2 százalékos növekedést is elérhette
– összegezte megfigyeléseit Virovácz.
Az Audinál júliusban már visszatért a termelés, augusztusban azonban a Mercedes tervezett leállása befolyásolhatja a havi adatot – figyelmeztet Suppan Gergely. A Takarékbank vezető elemzője ennek ellenére bízik abban, hogy a járműgyártás új rendelései, valamint rendelésállománya az őszi hónapoktól jelentősen emelkednek majd, így újra növekedési pályára állhat az ipari termelés.
A forint piacán és a pesti parketten is jól reagáltak a KSH mai közleményeire: azt euró árfolyama a nap eleji 354 forint körüli szintről 353 alá is benézett, a BUX pedig nyitás óta ötvenezer pont felett jár.


