Annak ellenére, hogy a női vezetők száma emelkedő tendenciát mutat, a magyarországi nagyvállalatok esetében messze van az arányuk az 50 százaléktól - mondta a VG-nek Istenesné Solti Andrea, a Hungarian Business Leaders Forum (HBLF) elnöke. A szervezet elnöke hozzátette,

azok a vállalatok nyereségesebbek, ahol nők is jelen vannak a vezetésben:

azon cégek, amelyeknél a döntéshozói pozíciók negyedét nők töltik be, 4 százalékkal magasabb hozamot érnek el a befektetéseikben a McKinsey 2018-as kutatása szerint. 

Fotó: Shutterstock

A női vezetők az általános vezetői hatékonyságot alkotó 19 kompetencia közül 13 esetében teljesítettek jobban a férfi társaiknál válsághelyzetben

- derül ki a Harvard Business Review által készített kutatásból. Istenesné Solti Andrea szerint az empátia, gondoskodó szemlélet és bevonáson alapuló vezetői hozzáállás fontos szerepet játszik a válságkezelésben. Ezek a vezetői értékek jellemzően a sokszínűség iránt elkötelezett, nyitottabb vállalatoknál vannak jelen, ahol a nők szerepet kapnak a vezetésben. Az eredményes női vezetők erősségei közé tartozik az, hogy a probléma-, és személyközpontú stratégiát egyaránt képesek alkalmazni, vagyis a vállalat céljának szem előtt tartása mellett kapcsolatorientáltak, ráadásul érzékenyek a problémák meglátására és a mögöttük húzódó emberi tényezőkre – mondta a VG-nek Nagy Fruzsina, a Szónok Születik Retorikaiskola egyik alapítója. A kommunikációs tréner szerint a női vezetők nyitottabbak a családbarát munkahelyek kialakításában, például a rugalmasabb munkaidő megszervezésében, vagy az otthoni munkavégzés feltételeinek a kidolgozásában.

Ráadásul a női vezetők jelenléte tárgyalási helyzetekben elősegítheti a felek közötti konszenzus kialakítását.

Bár a HBLF-nél egyre nagyobb az érdeklődés a Sokszínűségi Karta és a női vezetőket fejlesztő HBLF Nemzetközi X Mentor Program iránt, van hova fejlődni: a magyarországi nagyvállalatok közép- és felső vezetői pozícióinak csupán 37 százalékát tölti be nő, a tőzsdei cégek igazgatóságában csak 10 százalékban vannak jelen a nők az Egyenlítő Alapítvány májusi felmérése szerint.

A HBLF elnöke szerint követendő példa az, ahogyan az észak-európai államokban ösztönzik a partnereket arra, hogy a gyermeknevelési időszakot megosszák, így több nő tud részt venni a vállalatok vezetésében. Emellett a női vezetőket segítheti az érvényesülésben az asszertív kommunikáció elsajátítása és a határozott, de mindig higgadt fellépés – tette hozzá Nagy Fruzsina. A kommunikációs tréner szerint a nők nem lesznek hitelesebbek a partnerek szemében akkor, ha magukra erőltetnek egy olyan versengőbb, maszkulin kommunikációs stílust, ami nem a sajátjuk. Ez nem jelenti azt, hogy ne tanulhatnának férfi vezető társaiktól, hanem azt, hogy mindenkinek a saját, egyéni vezetői erősségeit és hangját kell megtalálnia.