Harminc vidéken élő vállalkozó nő vehet részt az AWE (Academy for Women Entrepreneurs) tíz hónapos programjában, amely saját cég létrehozásához és növekedéséhez szükséges tudással, kapcsolatrendszerrel segíti a résztvevőket.

A programot olyan nőknek írták ki, akik csak most vágnak bele a vállalkozói létbe, vagy csekély tapasztalattal rendelkeznek

– mondta a VG-nek Bedő Beatrix, az Impact Hub társalapítója, az AWE egyik mentora. A jelentkezés feltétele volt az angol nyelvtudás is, ugyanis az AWE egy globális hálózat, amelyhez Magyarország az amerikai nagykövetségen keresztül csatlakozott a Fenntartható Vállalkozásokért Alapítvány szakmai irányításával, amely az Impact Hub Budapest vállalkozásfejlesztési programjait is működteti.

Fotó: Shutterstock

A jelentkezésre csak három hét állt rendelkezésre májusban, de így is 127 pályázat érkezett be. A szervezők öt Pest megyei vállalkozót válogattak be a programba, itt nyolcszoros volt a túljelentkezés, de a többi megyében is három és félszeres. Az angol nyelvtudás nem csak a jelentkezéshez volt szükséges, hiszen a 13 modulból álló e-learning vállalkozásfejlesztési platform – ami az Arizonai Állami Egyetem fejlesztése – szintén angol nyelvű. A harminc bekerült projekt mögött 45 vállalkozó áll, mivel többen csapatban indultak. Néhányan dobozos termékekkel jelentkeztek, és mivel az egyik fő célcsoport a 25 és 45 év közöttiek, túlsúlyban vannak a gyermekneveléshez, gyermekvállaláshoz kapcsolódó megoldások, de az élelmiszeripar is kiemelt figyelmet kapott. A kiválasztásban figyelték a program megvalósítói azt is, hogy pénzügyileg fenntartható és megvalósítható legyen a vállalkozás, és tartalmazzon innovációt. A társadalmi hasznosság ugyan nem szerepelt a kritériumok között, de pluszpont járt érte.

A legjobb nyolc vállalkozás a nagyközönség előtt is bemutatkozhat a november 23-i Pitching Eventen, és akár három-öt csapat is osztozhat a 25 ezer dolláros nyereményen.

A nők vállalkozásának támogatására nagy szükség van, ugyanis csak 33 százalékot képviselnek a vállalkozói szektorban. A Hétfa Kutatóintézet és Elemző Központ felmérése szerint a nők által vezetett vállalkozások 79 százalékát a járvány különösen negatívan érintette, ráadásul a 11 százalékuk számára ellehetetlenült a tevékenységük folytatása. A kutatás rávilágított, hogy az online térben is aktív vállalkozások ellenállóbbak voltak, és kisebb bevételkiesésről számoltak be azok, akik már a Covid előtt is alkalmaztak online eszközöket. Csak a válaszadók 37 százaléka vett igénybe valamilyen állami támogatást a járvány idején, miközben Ausztriában 86, Szerbiában 74 százalék volt ez az arány.