BUX 38,644.57
-1.50%
BUMIX 3,853.23
+0.02%
CETOP20 1,945.79
-0.35%
OTP 8,530
-5.33%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-1.40%
+0.42%
ZWACK 17,450
+0.29%
0.00%
ANY 1,600
-0.62%
RABA 1,145
-1.72%
0.00%
-3.62%
-1.35%
+0.47%
0.00%
-5.14%
-1.90%
0.00%
-0.54%
OTT1 149.2
0.00%
-2.24%
MOL 2,560
+2.24%
+0.77%
ALTEO 2,270
+3.18%
0.00%
+1.87%
EHEP 1,545
-3.13%
0.00%
+0.79%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.35%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
-1.16%
-7.46%
0.00%
+0.96%
NUTEX 10.85
+2.36%
GOPD 12,000
0.00%
OXOTH 3,700
+9.79%
+4.53%
NAP 1,188
-1.49%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Kiszorulnak a turistabuszok Budapestről

A turisztikai szolgáltatók számára rendkívül fontos a tervezhetőség, a kiszámíthatóság.

Bár július elején megjelentek az első szállodahajók Budapesten, a korábban kiemelkedő méretű piaci szegmens teljesítménye még csak töredéke a pandémia előttinek, és a turistabuszos vállalkozók rendelésállománya továbbra sem számottevő. Ráadásul aggasztó jelnek tartják, hogy több hajót is a külföldi hajóstársaságok svájci és német rendszámú buszai és buszos partnerei kísérnek, és azokkal fuvarozzák a csoportokat a környékbeli programokra – tájékoztatta a VG-t Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) ügyvezető főtitkára. 

A szállodahajós turizmus összességében is minimális, de legalább életjeleket már mutat. Fontos lenne, hogy az újrainduló csoportokból a helyi vállalkozások – a fuvarozóktól az éttermekig – bevételhez jussanak. Ugyancsak lényeges kérdés a turistacsoportok városnéző programjainak szervezése, a programokban szereplő látnivalók autóbuszos megközelíthetősége.

Fotó: Máthé Zoltán

A szakember rámutatott, hogy a nyár eleje óta kongatott vészharangok egyelőre süket fülekre találnak a döntéshozóknál, vagyis továbbra sem megoldott a „zárt ajtós” városnéző turistabuszok eljutása Budapest legnépszerűbb attrakcióinak közelébe, és a parkolásuk sem biztosított. A Parlamentet például a lezárt alsó rakpart, a részben sétálóutcává alakított Alkotmány utca és az onnan kitiltott turistabuszok miatt lehetetlen megközelíteni, de a Városliget is nehéz tereppé vált az építkezések és a rendezvények miatti lezárások, később pedig a tervbe vett autómentesség miatt. A Citadella a most ismert tervek szerint turistabusszal többé már nem lesz megközelíthető, a budai Vár hasonlóan bevehetetlenné válik számukra, az elképzelések szerint oda elektromos kisbuszokkal juthatnak majd be a turisták, ám egyelőre vannak fehér foltok a logisztikában.

A turisztikai szolgáltatók számára rendkívül fontos a tervezhetőség, a kiszámíthatóság. A fennálló nehézségek már kis forgalomnál is súlyos problémákat okoznak, elébe kellene menni a minden remény szerint fokozatosan talpra álló turizmusból adódó várható kaotikus helyzetnek – szorgalmazta Dittel Gábor, aki bízik benne, hogy előbb-utóbb sikerül a buszos turizmusnak is megfelelő helyet, szerepet és működési feltételeket kapnia Budapesten. 

Egyelőre sem az osztálykirándulásokkal, sem a kilencmilliárd forintos költségvetési támogatással tervezett Határtalanul programmal kapcsolatban nincs pontos jövőképük az érintett vállalkozásoknak, amelyek fokozatosan kiszorulnak a kormány kiemelt rendezvényeinek partnerségi programjából is.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek