A folyamatos készlethiány ellenére eddig viszonylag jó volt az év a hazai kerékpár-kereskedőknél, az intenzív kereslet nyomán minden járművet eladtak, a lendületüket azonban fékezte a kínálati korlát

 – mondta a VG-nek Sipiczki Róbert, a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség elnöke. Hozzátette: az év eleji előrejelzéseknek megfelelően májusra megérkeztek a kerékpárok a kereskedésekbe, de a százszázalékos teljesítést csak nagyon kevés márka érte el, sőt van, amelyik az ez évre ígért termékeknek még a felét sem szállította le. Ennek tudható be, hogy új márkák is megjelentek a piacon, elsősorban kelet-európai gyártók (lengyel, cseh, szlovák, román, bolgár) termékei, amelyek gyorsan, rövid szállítási idő alatt elérhetők. A kereskedők is lazítottak azon a gyakorlaton, hogy csak két-három márkát forgalmaznak a választék áttekinthetősége érdekében. Az idén már az elérhetőség volt az egyik legfőbb szempont.

Fotó: Németh András Péter / Szabad Föld

Az idei forgalom 10-15 százalékkal lehet nagyobb a tavalyinál, a kereslet pedig mintegy 30 százalékkal nőtt. A szállítási költségek és az igény emelkedése miatt az idén 10-15 százalékos drágulás volt a piacon, ez némiképp a bevételeket is növelte. A szakember elmondása szerint 

átlagosan 150-160 ezer forintot fordítanak a fogyasztók egy új kerékpár megvásárlására, nagyjából 10 százalékkal többet, mint egy éve. 

E számokon az e-bike-ok népszerűsége is javított, a pályázatok miatt ugyanis nagy figyelem fordult a pedelecekre (elektromos rásegítésű kerékpárok). 

Tavaly körülbelül 10 ezer e-bike-ot értékesítettek Magyarországon, az idén ennek közel a dupláját Sipiczki Róbert becslése szerint. A szövetség elnöke úgy látja, a pályázat ugyan limitálta a támogatható kerékpárok körét, de a nagy figyelem miatt a többmilliós pedelecek iránt is megnőtt az igény.

A kereslet az online üzletekben is nagyban erősödött, a kerékpáralkatrészek és a 
-kiegészítők esetében is. A szakember szerint tartós érdeklődés várható az év hátralévő részében is, noha a nyárinál szerényebb. Az elmúlt két évben megtört a korábbi trend, amely szerint november elejétől február végéig gyakorlatilag leáll a kerékpárpiac: már az év egészében fennmarad a vásárlási igény, és sokan télen javíttatják a biciklijüket. A kereslet élénkülése azonban nem hozott tömeges nyitási hullámot, és a foglalkoztatottak száma is hasonló volt, mint tavaly.

A szakember arra számít, hogy a január elsejével életbe lépő jogszabályi változás számottevő átalakulást hozhat: 

a céges autóflották mintájára üzemeltethetők lesznek céges kerékpárflották is. Ez fontos előnyöket ígér az adózás terén, hiszen el lehet számolni költségként a kerékpárflottához tartozó kiadásokat, és nem számít majd természetbeni juttatásnak, ha a vállalkozás kerékpárt biztosít a dolgozójának. 

Mindez élénkítheti a piacot, és tovább nőhet a biciklik iránti kereslet. A vállalatok azonban vélhetően nem a kiskereskedőktől, hanem a gyártóktól rendelik majd meg a kerékpárokat. Az autóflotta-kezelők mintájára már meg is jelentek az első céges kerékpárflotta-kezelők, ami jókora belső átrendeződést hozhat a piacon.

Ismét pályázat segíti az e-bike-vásárlást

Október 4. és 8. között ismét támogatja az állam az elektromos rásegítésű kerékpárok vásárlását. Az egymilliárd forint keretű pályázatban a támogatás maximális mértéke a vételár fele, pedálszenzoros kerékpárok esetében legfeljebb 90 ezer, nyomatékszenzorosok esetében pedig legfeljebb 150 ezer forint. A korábbi fordulókban összesen több mint 5300 elektromos kerékpár kedvezményes megvásárlásához igényeltek 577 millió forintos hozzájárulást.