A szerb főváros és Újvidék közötti 76 kilométeres új vasúti szakaszon 25 percig tart majd az utazás. Több próbautat és egy promóciós járatot is indítottak az elmúlt napokban. Utóbbin Aleksandar Vučić szerb államfő vendége Gerhard Schröder korábbi német kancellár volt, s Újvidék polgármestere is velük tartott. A közösségi hálózatokon megosztott fotók mellé azt írták a politikusok, hogy minden eddigi próba sikeres volt. Kétszáz kilométeres óránkénti sebességgel közlekedtek Szerbia két legnagyobb városa között, s azt várják a projekt megvalósulásától, hogy még szorosabbak lesznek a gazdasági, üzleti és idegenforgalmi kapcsolatok Belgrád és a Vajdaság között.

Az állam választása a svájci Stadler kétszintes (double-decker) szerelvényeire esett, s 62 millió eurós szerződést kötött a három, egyenként 316 férőhelyes vonat elkészítésére.

A teljes árú jegyért 8,5, a menettértiért pedig 13,5 eurót fizetnek majd az utasok, de a diákok, a nyugdíjasok még kevesebbet.

A promóciós út egyébként csak az Újvidék melletti Péterváradig tartott Belgrád központjából, ugyanis a vajdasági székváros vasútállomásának a felújítása még javában tart.

Kétmilliárd dollár

A befejezett vonalon két szakaszra különítették a munkálatokat, s más-más kivitelezőt választottak.

A könnyebb résznek számító etapon, a Belgrád és Ópázova (Stara Pazova) közötti 35 kilométeren a pályát a China Railway International és a China Communications Construction Company építette. A szerződés értéke 350 millió dollárt tett ki, ezt a szerb állam a kínai Eximbank hiteléből fedezte.

Fotó: MILOS MILIVOJEVIC

Az Ópázova és Újvidék közötti, nehezebb szakasz 41 kilométer hosszú. E pálya kivitelezője, de a hitelező is az orosz RŽD International volt. Itt a költségek elérték az 580 millió dollárt. A Tarcal-hegység (Fruška gora) nehezítette meg igazán az építők dolgát, ugyanis két, egyenként 1,1 kilométer hosszú alagutat is kellett fúrni. A médiának kiadott adatok szerint az alagutak és a csatlakozó viadukt megépítése 337 millió dollárba került. E völgyhíd közel három kilométer hosszú és 59 oszlop tartja, melyeket a Peri német építőipari cég, a világ egyik legnagyobb zsaluzat- és állványgyártója közreműködésével állítottak fel.

Ami a teljes szerbiai szakaszt illeti, hátramaradt még a természeti adottságok szempontjából könnyebb rész: az Újvidék és Szabadka, illetve Kelebia, azaz az államhatár közötti 108 kilométeres pálya kivitelezése. Az állam a kínai építőkkel egy újabb, ezúttal 1,16 milliárd dolláros szerződést írt alá, s várhatóan 2024-ben elkészülnek a munkálatokkal. Ezt a projektet kisajátítási eljárások nehezítik, ugyanis a nyomvonal több mint négyezer telket, földbirtokot érint, amelyek tulajdonosaival az államnak egyezségre kell jutnia. A folyamat javában tart.

Három év, három óra

Tavaly októberben helyezték el a Budapest–Belgrád-vasútvonal magyar szakaszának alapkövét. Itthon 152 kilométer hosszúságban épül a két vágány, amelyeken 160 kilométeres óránkénti engedélyezett sebességgel haladnak majd a vonatok. A magyar oldalon öt új állomás épül, nyolcat teljesen felújítanak. A zajvédő falak összfelülete 188 ezer négyzetméter lesz.

A beruházás 85 százalékát kínai hitelből, a fennmaradó 15 százalékot saját forrásból, önrész biztosításával finanszírozza a magyar állam.

A kivitelezésért felelős két kínai és a magyar cég (a China Tiejiuju Engineering & Construction Kft., a China Railway Electrification Engineering Group Magyarország Kft., valamint az RM International Zrt.) 2025-re végzi el a munkát.

Magyarország és Szerbia célja gyors, megkerülhetetlen és kifizetődő kapcsolat megteremtése Nyugat- és Közép-Európa, valamint a görög kikötők között. Az utasszállítást illetően sem lesz elhanyagolható az eredmény: jelenleg a két főváros között több mint nyolc órába telik az út, ez a modernizált pályán bő három órára csökken (a határátkeléssel és a megállókkal együtt).