Az elmúlt évihez viszonyítva két számjegyű forgalomnövekedésről számolt be a Praktiker a VG-nek. Mint jelezték, tavaly ilyenkor, a járvány miatti korlátozások idején az online értékesítés extrém mértékben nőtt, ma viszont ismét az áruházak a húzó értékesítési csatornák. Ennek részben az az oka, hogy az ukrajnai konfliktus következtében akadozó ellátási láncok okozta nehézségek és az egyre növekvő miatt a vásárlók ezt a csatornát látják biztosnak. Az üzletben hamarabb meg tudják venni a készleten lévő terméket, és emiatt az előre hozott vásárlás is gyakori – közölte lapunkkal a Praktiker.  

A tavaly tapasztalt kivárás miatt az idei első két hónapban az építőanyagpiac az áremelkedések ellenére is növelni tudta a forgalmazott mennyiséget szinte az összes kategóriában. 

A volumen- és az áremelkedés átlagosan 20 százalék körül volt az építőanyagok esetében – közölte a VG kérdésére az újHÁZ Centrum. Az év eleji keresletbővülés egyik fő oka, hogy a lakosság további drágulásra számít, ezért az év elejére időzíti a vásárlásokat, és jelentős forrást biztosítanak ehhez az állami transzferek is. A megnőtt forgalomhoz a családos vevők nagy arányban járultak hozzá, a vásárlókedv növekedésében feltételezhetően közrejátszott az is.

A Praktikernél szintén volt egy nagyon jól érzékelhető felfutás február második hetében, amikor a vásárlók döntő többségben megkapták az szja-visszatérítést. 

A családi adó-visszatérítés és az otthonfelújítási program miatt viszont háttérbe szorultak más árukörök: csökkent a kereslet a szabadidő-, sport-, játék- és szezonális dekortermékek iránt. Az idei első negyedévben a legnagyobb növekedés a fürdőszobához kapcsolódó termékkörök és az egyéb belsőépítészeti jellegű termékek esetében volt, márciustól pedig a kerti munkák is nagy szerepet kaptak. Minden értékesítési csatorna esetében két számjegyű az átlagvásárlások növekedése egyebek között az inflációs hatás miatt, összességében az idei év eddig a terv feletti eredményeket hozta a Praktikernek.

Fotó: KALLUS GYÖRGY / VG

Az újHÁZ Centrum beszámolója szerint a családi házas felújítási munkák idén tavasszal is a szokásos termékkörök – a hőszigetelő anyagok, a tetőfelújításhoz kapcsolódó termékek, a nyílászárók és a kerti térkövek – forgalmát növelik. Az előző év azonos időszakához képest szinte minden kategóriában tapasztalható mennyiségi emelkedés alól csak a szálas szigetelés és a faanyag képez kivételt, 11, illetve 31 százalékos volumencsökkenéssel. Ennek elsődleges oka a termékhiány. 

Az egyik legnagyobb növekedés a fehér EPS (homlokzati hőszigetelő lemez) esetében látható, január–februárban 127 százalékkal nőtt a forgalma az előző év azonos időszakához viszonyítva. A szerkezetépítés termékcsoport volumenváltozása csaknem 10 százalékos volt, az értékesítés bővüléséhez a 20 százalékot közelítő áremelkedés is hozzájárult. A szigetelések termékcsoport volumennövekedése meghaladta a 15 százalékot, ehhez tartozott egy 40 százalék feletti áremelkedés, ezzel együtt 60 százalék körüli az értékesítés növekedése. A legkiemelkedőbb teljesítményt a tetőfedés termékcsoport nyújtotta az év elején, ez a kategória 50 százalék közeli mennyiségemelkedést ért el, miközben az árak növekedése alig haladta meg a 15 százalékot. Ezek eredményeként a termékcsoportban 70 százalék fölötti forgalombővülés volt az előző év azonos időszakával összehasonlítva.