Az abroncs kiválasztásánál a minőség ugyanakkora súllyal esik latba, mint az ár, az esetleges drágulás miatt pedig gyorsan új abroncsot keresnek a magyar autósok, derült ki a Vredestein magyarországi képviseletének kutatásából. A felmérést március 28. és április 9. között végezték 1992 fő megkérdezésével, a kutatás nem reprezentatív.

Az orosz–-ukrán háború, valamint az alapanyagok ára és hiánya miatt az abroncsok piacán áremelkedés várható, sőt, esetleg átmeneti hiány is előfordulhat – írják. A Magyarországon található gyárak enyhíthetik ezeket a nehézségeket, mivel a kész abroncsok szállítási költsége alacsonyabb, mint ha más országokból importálnánk ezeket.

Fotó: lev dolgachov

Teszteredmények is dönthetnek a választásnál

A kutatás arra is kereste a választ, milyen források alapján tájékozódnak a magyar autósok, mielőtt abroncsot választanak. Fontosak a teszteredmények, a válaszadók több mint fele ezek alapján választ gumit, míg a megkérdezettek harmada a gumisra, az ő ajánlására hagyatkozik. Magánál a választásnál egyforma súllyal esik latba az ár és a minőség mint szempont, ugyanis a válaszadók közel 60 százaléka nem megy egy bizonyos minőség alá és egy bizonyos ár fölé.

Közel 40 százalék szerint a minőség a legfontosabb, mivel az életük is múlhat a megfelelő abroncsokon.

Meglepő, mennyire nem csak az árat tartják a gumiabroncsok választásánál elsődleges szempontnak a magyarok, azok aránya, akik ezt a tényezőt veszik leginkább figyelembe, nem éri el a másfél százalékot.

A piaci realitással tisztában vannak a megkérdezettek, mivel 20-ból 19 válaszadó számít áremelkedésre a közeljövőben, mondta Mikolai Béla, az Apollo Tyres (Hungary) Sales Kft. szakértője.  Akár 20 százalékos drágulás is elképzelhető a piacon, mivel „az alapanyagok árváltozása és adott esetben hiánya árfelhajtó hatású. Az ipari korom 30-40 százaléka Oroszországból érkezik, értelemszerűen ez a forrás most kiesett. Nem könnyíti meg a helyzetet, hogy a távol-keleti abroncsok ára is felment, ez a pandémia okozta logisztikai költség emelkedésnek következménye. Ha egy abroncsot nézünk, ez akár 4-5000 forinttal magasabb árat is eredményezhet.”

Ez azért fontos információ, mert a kutatás rámutatott, hogy a magyarok mekkora áremelkedés esetén keresnének másik, olcsóbb abroncsot. A válaszadók közel fele, ha egy darab abroncs ára 5000 forinttal emelkedne, másik terméket keresne, míg 10 ezer forintos drágulás esetén a válaszadók közel harmada nézne új választás után. Ez azt jelzi, hogy a magyarok 80 százaléka 10 ezer forintos emelkedés esetén már biztosan másik abroncsot használna.

Drágulhat a szerelés is

A kutatás arra a kérdésre is kereste a választ, mekkora díjat tartanak reálisnak az autósok egy szett 16 colos gumiabroncs szerelési munkájáért.

A válaszadók közel 70 százaléka maximum 8000 forintot, azaz guminként legfeljebb 2000 forintot fizetne.

Ez azért jelenthet gondot, mivel áremelkedésre kell számítani a szerelési munkák esetében is, így a legkisebb, 13-14 colos abroncsok darabjára vetített alapszerelés munkadíja elérheti a 2500-3000 forintot, a nagyobb méretek esetében ez akár 5-6000 forint is lehet, és ez még nem is tartalmazza például a kiegyensúlyozáshoz felhasznált súlyok mennyiségét, vagy a szelep árát, vagy a tárolás költségét.

Ennek oka, hogy a magasabb megemelte a szakmunkásfizetéseket is, valamint a rezsicsökkentés ernyője alá be nem férő vállalkozások sokkal borsosabb energiaárakkal számolhatnak, ezt a két tényezőt pedig a gumisok kénytelenek beépíteni az árazásba is. Ki kell emelni, hogy a speciális abroncsméretek esetében a szerelési költség az egyedi berendezések használata miatt akár szettenként 60-65 ezer forint is lehet.

Átmeneti hiány is lehet, de Magyarország jó helyzetben van

A szakértő ugyanakkor figyelmeztet, nemcsak áremelkedésre, hanem hiányra is lehet számítani, ugyanis „az említett indokok átmeneti hiányt okozhatnak bizonyos méretek esetében, de most nemcsak az abroncspiac szereplői, hanem a teljes európai autóipar nehéz helyzettel szembesül. Természetesen pillanatok alatt változhat a helyzet”.

Minden ötödik válaszadó azt mondta, hogy ha teheti, inkább Magyarországon gyártott abroncsot vásárol, éppen ezért az esetleges hiányt enyhíthetik a hazánkban előállított gumik is.

Hazánkban négy gumigyár található, és a kutatás rámutatott, hogy ezzel a válaszadók mindössze 30 százaléka van tisztában, mintegy 70 százalékuk szerint csak két vagy három üzem készít abroncsokat Magyarországon.

A hazai gyártású abroncsok ismertségét vizsgálva kiderült, hogy a kutatást szervező Apollo Tyres gyöngyöshalászi gyára a népszerűség tekintetében a második helyen végzett. Annak tükrében, hogy ebben az üzemben készítik a Vredestein személy- és az Apollo tehergépkocsi-abroncsokat is, elmondható, hogy hazánkban az indiai tulajdonú vállalatcsoport nagy ismertségnek örvend, így pedig termékeikkel megoldást jelenthetnek a közeljövőben felmerülő problémákra.