A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) szerint a magyar vasút kulcsszerepet játszhat az ukrán exporttermékek világpiacra juttatásában, valamint az Ukrajnába irányuló humanitárius és gazdasági szállításokban, ami Magyarország és a logisztikai ágazat számára évi sok milliárd forint bevételt jelentene a következő években. Ehhez azonban alapvető fontosságú lenne a határ menti vasúti infrastruktúra azonnali fejlesztése kormányzati és uniós forrásokból, ellenkező esetben a környező országok profitálnak a megváltozott szállítási útvonalak miatti lehetőségből.

Az Európai Bizottság a napokban szolidaritási folyosók létrehozására tett javaslatot, amelyekkel biztosítható, hogy Ukrajna exportálhassa a gabonát, valamint hozzájusson a humanitárius szállítmányok mellett egyéb szükséges árukhoz, a takarmányoktól a műtrágyákig. Különféle piaci források szerint az exportra szánt ukrán gabonamennyiség akár elérheti az évi 20 millió tonnát.

153854076 An employee watches as wheat grain is loaded into a railway wagon before shipping at Granexport AD port, part of MK Group, on the Danube river in Pancevo, Serbia, on Tuesday, Oct. 9, 2012. Goods volumes on Europe's longest river after the Volga are 80 percent lower than on the Rhine, the region's busiest waterway, according to EU figures. Photographer: Oliver Bunic/Bloomberg via Getty Images
Fotó: Oliver Bunic / Bloomberg via Getty Images

Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke a közleményben hangsúlyozta, mivel Ukrajna elveszítette tengeri kikötőit, a gabona kizárólag vasúton tud kijutni az országból, és a piaci-szakmai konszenzus szerint a következő 2-3 évben szinte biztosan a vasút lesz a gabonaszállítások elsődleges eszköze. Ezért a piacért a környező országok között most komoly verseny indul, hogy minél nagyobb legyen a részarányuk a szállításban.

A szövetség számítása szerint Magyarországnak lehetősége lenne a jelenlegi forgalmon túl akár évi 5 millió tonna ukrán gabona átrakására és vasúti szállítására, 

ami az ebben részt vevő állami és piaci szereplőknek, illetve a költségvetésnek évi sok milliárd forintos bevételt generálna. Az Ukrajnából érkező árut át kell rakodni teherautókra vagy széles nyomtávú vágányról az uniós szabványos nyomtávnak megfelelő vasúti kocsikra. A határ magyar oldalán, Záhonyban, illetve az átadás előtt álló fényeslitkei East-West Gate terminálon jelentős, évi 10 millió tonna az átrakási kapacitás, de ezek kihasználásához fejlesztésekre lenne szükség.

Fülöp Zsolt arra hívta fel a figyelmet, hogy a záhonyi térség vasúti infrastruktúrájának fejlesztései hozzájárulnának ahhoz is, hogy Magyarország aktív szerepet vállalhasson a háborút követő újjáépítéshez kapcsolódó logisztikában is.