A Themis magántőkealap vezette konzorcium nyerte meg az autópályák építésének és karbantartásának koncessziós jogát a következő 35 évre – az eljárás eredményét Rogán Antal jelentette be pénteken egy háttérbeszélgetésen. A Miniszterelnöki Kabinetiroda minisztere ismertette, hogy a két szakaszos, nyílt uniós tenderre összesen három ajánlat érkezett be: a Themis mellett a Dömper Kft. és a Strabag-Colas konzorcium is pályázott. Utóbbi egy osztrák versenyjogi vizsgálat miatt végül visszalépett.    

A győztes koncesszortól a kiíró elvárja, hogy 2032-ig 317 kilométer új utat építsen meg, de szintén az első tíz évben 265 kilométer hosszan sávbővítést is előírtak. 

Emellett a nyertes feladata mintegy 1600 kilométer úthálózat karbantartása és üzemeltetése is. Ez tovább bővülhet 381 kilométernyi úthálózattal, ha a 2031-et követően, amikor lejár az M5-M6 koncessziója, a Themis kezelésébe kerülnek ezek a szakaszok is. Erről a nyertes dönt majd. Kiderült az is, hogy a Magyar Közút kezelő eszközállományának egy részét a Themis várhatóan átveszi az államtól. 

20210608 Szeged M43 autópályaFotó: Török János TJ DM Délmagyarország
Fotó: Török János / Délmagyarország

Az útfejlesztések nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházásnak minősülnek. A kormány konkrét tervvel rendelkezik arról, hol történhetnek meg a beruházások. Így például sávbővítés történik az M1-es vonalán a Bicske-Komárom-Tatabánya szakaszon, az M7-en Székesfehér- Szabadbattyán-Balatonvilágosnál, az M3-on Gödöllő-Bag-Kerekharaszt-Hatvan-Gyöngyöst érintően, az M81-en pedig a Mór-Bodajk-Székesfehérvár-Sárbogárd szakaszon. Szintén terv, hogy az M3-as elérje az ország keleti határát.

Rogan Antal azzal indokolta a koncessziót, hogy 

a soron következő uniós ciklusban csak alig, vagy egyáltalán nem áll rendelkezésre közösségi forrás útépítésekre. 

Mivel a kormánynak változatlanul célja, hogy minden autópálya elérjen az országhatárokig, illetve, hogy bármelyik településről 30 perc alatt megközelíthető legyen egy sztrádaszakasz, szükségessé vált a finanszírozás kérdésének rendezése. Vagy központi forrásokat csoportosítanak át, de ez emelné az államadósság szintjét, vagy pedig bevonják a piacot koncessziós rendszerben, ami egyébként nem ritka Európában.

A kabinet ez utóbbit találta megfelelőnek, már csak azért is, mert 

a sztrádaépítésekhez a következő tíz évre szükséges források egyszerre nem adottak a büdzsében. Így viszont a finanszírozás terhe a piaci szereplő vállát nyomja, jelen esetben a Themisét. Fontos, hogy egyetlen kilométernyi sztráda sem kerül a koncesszor tulajdonába, az mindvégig az államé marad.

Az állam úgy nevezett rendelkezésre állási díjat (rád) fizet a koncesszornak, ami egy évre és egy kilométerre vetítve 96,2 millió forint. Ez volt a legjobb ár-érték arányú ajánlat, illetve a Themis konzorciumának pályázata minden követelménynek megfelelt. A rád kifizetése havi alapon történik. A kiadást az útdíjbevételeknek, tehát a teherforgalomtól beszedett e-útdíjaknak kell fedezniük. A személyautók által fizetett e-matrica díjak nem tartoznak bele a konstrukcióba. A becslések szerint az útdíjbevételek bőséggel fedezik majd ezeket a költségeket.

Mától veszi kezdetét a tíz napos szerződési moratórium, ezt követően történhet meg a megállapodás aláírása a felek részéről. A teljes átadás-átvétel legkésőbb jövő év elejére mehet végbe.