BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tojáshiányt vetít előre és kormányzati egyeztetést kér a Tojásszövetség

Szerintük ha a termelők nem tudják az önköltséget és a megélhetéshez szükséges árbevételt realizálni, már középtávon is számítani kell a termék hiányára.

A tojásra is ársapkát bevezető kormányrendeletre kiadott reakciójában a Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetsége (Tojásszövetség) leírja, hogy a tojástermelők továbbra is teljes kapacitással dolgoznak, és igyekeznek a karácsonyi csúcsszezonban is kielégíteni a lakossági igényeket. Mint jelezték, ők is a rendeletből értesültek arról, hogy a tojás is bekerült a hatósági áras termékek körébe. Ráadásul, amíg a tejnél, lisztnél és cukornál egyféle termékre terjesztették ki a hatósági árakat, addig a tojásnál mindenféle tartásmódra, méretre és csomagolásra bevezették az árstopot. Ezért az ágazat szakmai egyeztetést kér a gazdaságfejlesztési minisztertől és az agrárminisztertől, de természetesen a gazdák addig is mindent megtesznek, hogy a rendelkezésre álló erőforrásaikból biztosítsák a megfelelő tojásellátottságot. Ez azonban a megváltozott helyzetben nem lesz könnyű – szögezték le közleményükben.

Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Sütő Zoltán, a Tojásszövetség elnöke felidézte, hogy 

több mint kétmilliárd tojást eszünk meg évente Magyarországon,

ennek nagy részét nem húsvétkor, hanem a karácsonyi csúcsidőszakban fogyasztjuk. Ekkor van lehetősége a termelőnek szert tenni arra a haszonra, amelyet egyébként a szűkös nyári szezonban nem tud érvényesíteni, illetve elveszít.

Ha a termelő nem tudja az önköltséget és a megélhetéshez szükséges árbevételt realizálni, számítani kell termékhiányra – már középtávon is

– mondta.

Ha az árstoppal lefölözik a termelő hasznát, akkor sajnos nem tud tartalékot képezni és fejleszteni. A tojástermelés nem egy gyártósor, amelyet bármikor le lehet állítani, vagyis az előretervezés a teljes folyamat időigényessége miatt nagyon fontos tényező. Sajnos a mostani körülmények között ez teljesen kiszámíthatatlan és tervezhetetlen lett – nyomatékosította.

Félő, hogy a hatósági ár következményeként a kiskereskedők kevesebb terméket forgalmaznak majd, és maximálják az egy vevőnek eladható mennyiséget, ezért kevesebb tojást fognak rendelni a termelőtől, ez pedig a termelőkapacitások leépítését vonhatja maga után.

Magyarország nem tojásexportőr: a magyar termelés nagyjából 80 százalékát fedezi a hazai igényeknek, így sajnos importra is szükségünk van. 

Egész Európában magas a tojás ára – ez egy közös piac, ugyanazok a hatások –, ez azt is jelenti, hogy az importtojás sem lenne olcsóbb, mint az, amely a magyar termelőtől származik.

Mint írták, a tojás fogyasztói ára három lépcsőben alakul ki:

  • termelői költségek : A termelői költségek 70 százaléka a takarmányköltség, amely egyrészt az orosz–ukrán háború miatt (mindkét ország fontos búza-, kukorica- és napraforgó-termelő) akár négyszeresre drágult, másrészt a takarmánynál világpiaci árakkal számolnak, sok esetben euróban kell fizetni, így a forintgyengülés sem tett jót neki. Jelentős tétel még a tojótyúkok beszerzése és felnevelése, az energetika (fűtés, hűtés, légcsere), az állatgondozás (emberi munkaerő, gépek), az állategészségügyi, higiéniai költségek, az amortizáció, valamint a karbantartás és az új eszközök beszerzése. Az energiánál tízszeres, hússzoros drágulások jellemzők.
  • csomagolóhelyi ár: A tojások nagy része csomagolóközpontokba kerül, ahonnan csomagolóhelyi áron továbbítják az árut az üzleteknek. Itt a legnagyobb költség a csomagolóanyag, amely egy újabb „hozzávaló”, a ​ papír drágulása miatt szintén ​jócskán emelkedett.
  • fogyasztói ár: A nagy áruházláncok általában versenyeztetik a tojásbeszállítókat, kiválasztják a legalacsonyabb áron szállító termelőt. Így a tojás végső, fogyasztói árát – a saját költségeik ráterhelése után – a kereskedők határozzák meg.

Árstopbejelentés után – mutatjuk, mi történik most a tojással és a krumplival

Féktelen drágulást előzhetett meg a hatósági árazás. A tojás majdnem a duplájába kerül, mint egy éve, a krumpliért a felével kell többet fizetni.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.