Hosszú távon az időalapú helyett a megtett úttal és a jármű károsanyag-kibocsátásával arányosan fizetendő díjak bevezetését preferálja az – hívták fel a figyelmet a Világgazdaság szakmai forrásai.

Karnok Csaba
Fotó: Karnok Csaba

Mindez azt jelenti, hogy a jövőben a szennyező fizet elvhez jobban illeszkedő szabályozás léphet érvénybe, ami nemcsak a 3,5 tonna feletti gépjárművek esetében, hanem a személygépjárművek által használt e-matrica-rendszerben is megjelenik. Emellett az szól, hogy egy ilyen megoldás jobban tükrözi az úthasználatból eredő tényleges költségeket, és erőteljesebben ösztönzi a tisztább és hatékonyabb működést. 

Az átállás alapvető változást hozna számos uniós ország, így Magyarország esetében is, mivel a jelenleg alkalmazott modellek az időalapú elszámolásra épülnek.

Erre figyelemmel – illetve a történeti előzményekre, a különböző körülményekre, valamint az úthasználati díjak bevezetésével járó kihívásokra és jelentős adminisztratív terhekre tekintettel – Brüsszel a megvalósításra kellő időt biztosít a tagállamoknak.

Mi van a háttérben?

Ugyan a drámai orosz–ukrán háború miatt kevesebb szó esik róla, de világosan látszik, az Európai Unió egységesen lép fel a környezetszennyezés csökkentése és a fenntartható fejlődés érdekében a közlekedés terén is. A törekvés pedig mély hatással van az EU országainak e-matrica- és e-útdíj-rendszereire. Az uniós irányítószervek számos úton-módon, szabályozásokkal és irányelvekkel igyekeznek egységesen, a közösség teljes területén elérni a közlekedéssel kapcsolatos környezetszennyezés mértékének csökkentését. 

Ezt a célt szolgálja a „szennyező fizet” és a „felhasználó fizet” elvének még erőteljesebb érvényesítése a megtett úttal arányos és az időalapú útdíjfizetési rendszerekben.

Ezeket az elveket Magyarország a 3,5 tonna feletti gépjárművek által használt elektronikus útdíjfizetési rendszerben már a bevezetése, 2013 óta érvényesíti.

Eurovignette: egy matrica mind fölött

Az Eurovignette, más néven Euromatrica-irányelv (az Európai Parlament és Tanács EU 2022/362 irányelve) a közlekedéssel kapcsolatban ad útmutatást a „szennyező fizet” és a „felhasználó fizet” elv érvényesítésére. Az irányelvet utoljára 2022. február 24-én szigorították. A változtatások egyebek között a környezeti terhelést érintő akaratlan hatások nagyobb mértékű megtérülését és a fenntartható közlekedésfejlesztést célozzák.

Az irányelv meghatározza például, hogy milyen típusú e-matricákat kell elérhetővé tenni az utazóközönségnek, és szabályozza a rövidebb időtartamra érvényes vignetták árának maximális arányát is az éves országos matrica árához képest. 

Előírja például, hogy a tíznapos matrica legfeljebb az éves vignetta árának 12 százalékába, a havi pedig maximum a 19 százalékába kerülhet.

Mindebből pedig az következik, hogy változtatni kell az e-matrica-árakon.

Külföldiek vs. hazaiak

Az elmúlt években több uniós tagállamban vált bevett gyakorlattá, hogy a rövidebb időtartamra szóló érvényes matricák ára nem volt arányban a biztosított úthasználat időtartamával az éves jogosultsághoz képest. Ezért aki rövidebb időre érvényes úthasználati jogosultsággal közlekedett, arányaiban sokkal többet fizetett a díjköteles utakon, mint az, aki éves matricát vásárolt. Ez pedig azért nem feleltethető meg az EU egységes, diszkriminációmentes szemléletének, mert 

a hosszabb időtartamú e-matricákat a legnagyobb arányban az adott ország állampolgárai vásárolják, míg a rövidebb időtartamra érvényes vignetták esetében nagyon sok a külföldi úthasználó.

Ez a gyakorlat pedig így, ebben a formában nem illeszkedik megfelelően az egyenlő bánásmód elvéhez. Magyarországon egyébként éppen fordított volt a helyzet: a rövidebb időtartamú e-matricák ára arányaiban túl alacsony volt az éves országos matrica árához képest. Az irányelvi adaptáció és a régiós díjpolitikához történő alkalmazkodás jegyében megtörtént a tíznapos (heti) és a havi matrica árának nagyobb mértékű korrekciója, vagyis az inflációt meghaladó emelése.

 

Fontos megemlíteni itt a megyei matricát, amely unikumnak tekinthető, hiszen ilyen matricatípus csak itthon létezik. A magyar utazók körében rendkívül népszerű ez az éves jogosultság: az úthasználók több lehetőség közül választhatnak utazásaik tervezésekor, ami rugalmasabbá teszi az e-matrica-rendszert. Az éves megyei e-matrica árkorrekciója egyébként jóval az alatt marad, csak 5 százalékkal nőtt 2023-tól.