Átfogó vizsgálatot végzett a Magyar Nemzeti Bank az Uniqa Biztosítónál, a 2019. szeptember 20-tól a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot áttekintve. 

Az MNB 150 millió forint bírságot rótt ki a biztosítóra, többek között életbiztosítások értékesítését érintő hiányos ügyfél-tájékoztatás, egyes termékek szerződési feltételei, gépjármű-kárrendezés, valamint az informatikai biztonság nem megfelelősége miatt.

Uniqa
Fotó: Shutterstock

Hiányosnak bizonyult a biztosító belső szabályzata is: abban nem rendelkeztek a gépjármű-kárrendezés határidejéről, a biztosító a gépjármű-biztosítási károk nyilvántartására szolgáló rendszerei nem rögzítenek több, a kárrendezés szempontjából fontos adatot, illetve a nyilvántartások jó néhány esetben egymásnak ellentmondó, helytelen adatokat tartalmaztak.  

 

Az MNB az Uniqa casco és befektetési egységekhez (unit-linked) kötött nyugdíjbiztosítási termékeinél is hiányosságokat talált. 

 

Több szempontból sem bizonyult megfelelőnek az ügyfelek tájékoztatása azok számára, akik a biztosítónál már meglévő megtakarítási jellegű életbiztosításuk mellé új, hasonló jellegű szerződést kötöttek, és a korábbi szerződésüket visszavásárlással megszüntették vagy díjmentesítést kértek. 

Hiányos volt az Uniqa Biztosító panaszkezelési szabályzata, nem válaszolták meg minden esetben határidőben az ügyfélpanaszokat, illetve nem teljeskörűen tájékoztatták a fogyasztókat a panasz elutasítása esetén a rendelkezésre álló jogorvoslati lehetőségekről.

A jogsértések miatt a jegybank 100 millió forint felügyeleti, illetve további 50 milliós fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki az Uniqa Biztosítóra.

A bírság kiszabása kapcsán súlyosító körülménynek számított, hogy a kgfb-állománykezelés problémái az egész hazai kgfb-piacra kihathattak. Enyhítő körülménynek számított, hogy az Uniqa Biztosító már a jegybanki vizsgálat során több korrigáló intézkedést hozott, illetve adott számot azok tervéről.