Külső forrásokból fejlesztené a MÁV-ot és a Volánt Lázár János
Mintegy ötmilliárd dollárnyi külső tőkét vonna be a közösségi közlekedés átalakításába Lázár János építési és közlekedési miniszter – derül ki a tárcavezető által a Vasutasok Szakszervezete tisztújító kongresszusának megnyitóján tartott pénteki beszédéből.

A politikus elmondta, hogy mivel a nagy állami struktúrák az elmúlt évtizedekben súlyos forráskivonáson mentek keresztül, a MÁV és a Volán csupán árnyéka a 70-es, 80-as évekbeli vagy Horthy-korszak alatti, esetleg dualizmus-korabeli önmagának. Lázár szerint ezért szemléletváltásra van szükség, így
az ágazatot a rendszerváltás óta eltelt évekkel szemben lehetőségnek kell tekinteni, nem pedig problémának.
A politikus szerint a kormánynak el kell döntenie, hogy a közösségi közlekedést adottságnak vagy lehetőségnek tekinti, hozzátéve, hogy ő az utóbbi pártján áll. Ezért egy tízéves átalakítási tervre tesz javaslatot a kötött pályás és a közúti közlekedés tekintetében, ami várakozásai szerint új, modern, versenyképes, szolgáltatás-központú és legalább a piachoz valamennyire hasonlító vállalattá teszi a MÁV-ot és a Volánt. Ezen változások véghezviteléhez bízott meg új igazgatótanácsokat és felügyelőbizottságokat a cégcsoportnál.
Lázár ismertette az átalakulás előtt álló akadályokat is: a 8500 kilométernyi vasúti pálya felén sebességkorlátozás van érvényben, a járművek átlagéletkora 50, a dolgozóké 50-60 év körül van. A miniszter szerint ezért
a pálya korszerűsítésére tíz év alatt évi százmilliárd, a járművekére pedig évi ötvenmilliárd forintra lenne szükség, miközben a munkhelyeket is vonzóvá kellene tenni a fiatalok számára.
A tárcavezető szerint ezért az átalakításokhoz ötmilliárd dollárnyi külső tőkét kellene bevonni, ám ennek mikéntjéről nem árult el részleteket, míg a Mérce kérdésére pedig a minisztérium közölte, hogy erről még nem született döntés.


