Közvélemény-kutatást végzett az autóipari szakkiállításon megrendezett Techtogether diákversenyen a Trenkwalder. A felmérésben majdnem 400, a hazai műszaki képzésben részt vevő mérnökhallgató válaszolt a kérdésekre, amelyek a diploma megszerzése utáni tervekre vonatkoztak.

The double exposure image of the engineer standing back during sunrise overlay with cityscape image. The concept of engineering, construction, city life and future.
Fotó: Shutterstock

A válaszadók 75 százaléka a diploma megszerzése után kész az országban olyan helyre költözni, ahol a végzettségének megfelelő nyitott pozíciót talál. Ennek persze megkérik az árát: 

27 százalékuk már kezdő mérnökként is legalább havi nettó 850 ezer forintot szeretne keresni, további 45 százalék a nettó 650–850 ezer forint közötti sávot célozza meg kezdő fizetésként. 

De a maradék 28 százalék sem adná alább nettó 450 ezer forintnál.

Adataink szerint jelenleg a junior, maximum három év tapasztalattal rendelkező mérnökök nettó kezdő bére pozíciótól függően 400–470 ezer forint között mozog a hazai autóipari vállalatoknál, amely még különféle bónuszok és egyéb juttatások estén is elmarad a diploma előtt álló hallgatók elvárásaitól

– mondta Nógrádi József, a Trenkwalder kereskedelmi igazgatója. Szerinte rendkívül fontos lesz a következő években, hogy a hazánkba érkező autóipari vállalatok elindítják-e a bérversenyt az országban. Fennáll a lehetősége, hogy ha a kezdő keresetek nem emelkednek a mérnöki pályán, akkor egyre több diplomás indul el külföldre.

Több mint pletyka: újabb óriásberuházás a láthatáron – Magyarországon építhet gyárat a világ egyik legnagyobb akkumulátorgyártója

Ideje megtanulni a kínai Sunwoda nevét, erős jelek mutatnak ugyanis arra, hogy a Volkswagent is kiszolgáló távol-keleti akkugyártó hazánkban hozza létre az európai bázisát.

Az alternatív külföldi munkalehetőségekkel természetesen a mérnökhallgatók is tisztában vannak, számos esetben már a végzés előtti években közvetlen megkereséseket is kapnak. 

A válaszadók 64 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a diploma megszerzését követően külföldön is keres munkát. 

A külföldre vonatkozó bérigények többsége, 51 százaléka a havi nettó 3500–5500 eurós (1,3–2,0 millió forint) sávba esik, ami ugyan kezdő fizetésként Nyugat-Európában is átlag felettinek számít, ám a nagyobb merítés miatt nagyobb esély van arra, hogy a jelentkező igényeire pozitívan reagáljanak, különösen ha az illető valamilyen egyedi előnyt is képes felmutatni. Emellett ekkora összegből könnyebb is engedni valamennyit egy szakmailag gyors előmenetellel kecsegtető pozíció elnyeréséért.

At the Factory: Female Mechanical Engineer Designs 3D Engine on Her Personal Computer. In the Background Male Automation Engineer who Uses Laptop for Programming Robotic Arm.
Fotó: Shutterstock

Szerencsére a fenti képet pozitívan árnyalja, hogy ma Magyarországon számos vezető autóipari gyártó folytat komoly, a világ élvonalába sorolható autóipari fejlesztést. A mérnökhallgatókat pedig az is nagyon motiválja, hogy milyen projektekhez, fejlesztésekhez és innovációkhoz csatlakozhatnak

– mondta Nógrádi József. A gazdaságpolitikának különféle támogatási formákon keresztül továbbra is mindent meg kell tennie, hogy például k+f tevékenységek ösztönzésével itthon tartsa vagy éppen a nemzetközi piacokról bevonzza azokat a tehetségeket, akik a jövőben is biztosítani tudják a hazai járműipar versenyképességét.