Jelenleg is áll a közbeszerzés, amit az M3-as metró szerelvényeinek klimatizálására írtak ki – ezt a BKV közölte a Világgazdasággal. Mindez azért is kedvezőtlen hír, mert a szóban forgó tendert még 2021. május végén, tehát több mint két éve indították el.

Karácsony Gergely, M3 metró
A 2019-es választási kampányban Karácsony Gergely erősen kritizálta az M3-as metró hőségét (Fotó: Facebook / Karácsony Gergely)

Azóta nincs érdemi előrelépés az ügyben. Hosszú idő telt el, de ennél is régebben ígérik, hogy lesz légkondicionálás az M3-as metró kocsijain. Karácsony Gergely főpolgármester már a 2019-es önkormányzati választás hajrájában, 

majdnem pontosan négy éve is a klíma nélküli szerelvényekkel kampányolt.

Sőt, a főpolgármester pártja, a Párbeszéd – Zöldek vezető politikusai még Tarlós István idején 2017-ben egy szál törülközőben hívták fel arra a figyelmet a 3-as metró állomásain, hogy milyen kibírhatatlan a meleg.

Most már 2023 nyarát írjuk, de semmiféle megoldás nem született. Bár többször megígérte a főváros jelenlegi vezetése, a légkondicionálás továbbra sincs megoldva a kocsikban. Így az idei kánikulát is át kell vészelnie annak a mintegy napi félmillió utasnak, aki használja az M3-as metrót.

Lehet-e klimatizálni az M3-as metró szerelvényeit?

A válasz egyértelműen igen. Ezért is különösen bosszantó, hogy mégsem történik meg. Pláne úgy, hogy időközben mintegy 230 milliárd forintból bő öt és fél év alatt a teljes vonalat felújították. Előtte pedig 69 milliárdból az orosz MWM Rt. mind a 222, a vonalon közlekedő kocsit teljeskörűen felújította. Vagyis van egy teljesen új infrastruktúra és egy komplett megújított járműflotta, egyedül a klíma hiányzik. Pedig a BKV lapunknak kijelentette:

a vizsgálatok alapján technikailag megvalósítható az M3-as metró klimatizálása.

Tehát nincs műszaki akadálya annak, hogy kellemesebb hőmérséklet fogadja az utasokat, ennek megvalósulása pusztán politikai akart és a pénz kérdése. 

Miért nem klimatizálják az M3-as metró szerelvényeit?

A főváros most alapvetően két problémára hivatkozik. Az egyik a fejlesztés költségigénye. A klímaberendezések felszerelése 2021-es becslések szerint 9 milliárd körüli összeget emészthetne fel. Ez azóta biztosan feljebb kúszott. Miután a városvezetés folyamatosan arról számol be, hogy pénzügyileg a kormányzat által kivéreztetett helyzetben van, ebből logikusan következik, hogy a városházán senki sem fog tízmilliárdos összeget beleölni a projektbe. Még akkor sem, ha erre több alkalommal ígéretet tettek. Mindezt azonban most el lehet kendőzni az orosz–ukrán háborúval, erre ugyanis lehet hivatkozni mint Budapesten kívül álló okra, ami hátráltatja, hogy végre döntés szülessen a kérdésben. A BKV is ezzel érvelt a Világgazdaság érdeklődésére.

 

A költségigény, valamint az orosz gyár garanciavállalása miatt tárgyalni kell a fejlesztésről, amelyet jelenleg akadályoz az Oroszország elleni európai uniós embargó és szankciók hatása

 

– fogalmaztak. Mindez igaz, csakhogy a háború kitöréséig sem sikerült teljesíteni a főpolgármesteri vállalást.

Hol tart jelenleg az M3-as metró szerelvényeinek a klimatizálása?

Lényegében sehol. Pedig ahogy várható volt, az idén is megérkezett a kánikula, az országos tiszti főorvos június 21-től június 23-ig másodfokú hőségriasztást rendelt el az ország egész területére vonatkozóan. 

Fontos látni, hogy a légkondicionálás nem pusztán kényelmi funkció.

A tartós hőség megterheli az egészséges szervezetet is, de a kisgyermekek, az idősek, valamint a szív- és érrendszeri betegséggel élők különösen veszélyeztetettek ilyenkor.

A BKV azt közölte lapunkkal, hogy a járművek utastéri klimatizálásának feltételes közbeszerzési eljárásában felkérték a lehetséges ajánlattevőket a végleges ajánlatuk beadására. „Csakhogy az orosz MWM Rt.-vel és a Transmashholding Rt.-vel – amelyek közreműködése a projektben szükségszerű – az orosz–ukrán háború és a kiterjesztett EU-szankciók miatt megszakadt a kommunikáció” – írta a fővárosi cég. Ezzel pedig el is jutottunk a jelenlegi helyzetig, a beszerzési eljárás áll. A háborús folyamatokból kiindulva ez bizonyára évekig így is marad, így aztán az M3-as metró utasai ne nagyon reménykedjenek abban, hogy a kocsik klimatizálásának főpolgármesteri ígéretéből bármi is teljesül.

Súlyos tények: csődben Budapest, de közben a város vezetői milliárdokat szórtak ki az ablakon

Karácsony Gergelynek csak alá kellett volna írnia azt a szerződést, ami évente közel kétmilliárd forintot hozna Budapestnek, ehelyett megtiltotta a közbeszerzést. Most a főváros a rendszerválás óta soha nem látott gazdasági krízisben van, a főpolgármester pedig a túlélés érdekében megszorításokat hirdetett meg és az adófizetést is megtagadta. A döntésén viszont nem kíván változtatni.