A rekordok éve volt a tavalyi a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) piacán, ám nem minden új csúcsnak lehet feltétlenül örülni – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) által pénteken közzétett adatokból.

Fotó: Sipeki Péter / Kelet-Magyarország 

A jegybank statisztikái szerint 2022-ben új csúcsra, 274,8 milliárd forintra emelkedett a biztosítók kgfb-ből származó bruttó díjbevétele, ami közel 8 százalékos emelkedést tükröz a megelőző évben elkönyvelt összeghez képest. Ezzel együtt a pénzügyi eredmények már kevésbé alakultak fényesen a szolgáltatóknál: mind a biztosítástechnikai, mind a szokásos vállalkozási eredmény jelentősen csökkent tavaly. 

Előbbi az MNB adatai szerint 61,9 százalékos visszaesést követően 9,1 milliárd forint körül alakult, utóbbi pedig 8,3 milliárdot ért el, ami kevesebb mint a harmada a 2021-re kimutatottnak.

Az eredmények látványos csökkenésében szerepe lehetett a növekvő működési költségeknek és az emelkedő kárfelhasználásnak is. Figyelemre méltó azonban, hogy a meglehetősen kedvezőtlen inflációs környezet ellenére a kgfb-nél elszámolt nettó működési költségek „csak” 9 százalékkal kúsztak feljebb tavaly a biztosítóknál, és 39,4 milliárd forintot tettek ki.

Az egy kárra jutó kárfelhasználás összege
a kgfb-piacon
Már 800 ezer forint felett jár a kárfelhasználás átlagos összege a kötelezőnél

A kárfelhasználás viszont újabb csúcsra, 112 milliárd forintra emelkedett 2022-ben, ami 7,4 százalékos növekedés a megelőző évi 104,2 milliárdhoz viszonyítva. Mindez annak ellenére következett be, hogy a bekövetkezett káresetek száma alig változott 2021-hez képest: a 139,8 ezer, rögzített esemény csak néhány százzal volt több az egy évvel korábbinál. (A tárgyévi károk számánál egyébként 2006 hozta az eddigi csúcsot, akkor több mint 192 ezer esetet regisztráltak a piaci szereplők.) 

Utóbbiak tükrében nem meglepő, hogy az egy kárra jutó átlagos kárfelhasználás összege is új csúcsra emelkedett 2022-ben: már meghaladta a 801 ezer forintot, miközben egy évvel korábban még kevéssel 750 ezer alatt alakult.

A szerződésállomány megoszlása
kgfb-nél

Az élő kgfb-szerződések átlagos számánál szintén új rekordot hozott a tavalyi év: ez meghaladta a 6,1 milliót, ami nagyjából 175 ezres – 3 százalékos – növekmény 2021-hez képest. 

A növekedésben kulcsszerep jutott a személyautóknak: ezekből már 4,2 millió szaladgált kötelező biztosítási szerződés birtokában a magyar utakon, közel 124 ezerrel több, mint egy évvel korábban.

A kgfb-szerződéssel rendelkező hazai járműportfólión belül – nem meglepő módon – szintén a személyautóké a domináns szerep, hiszen tavaly közel a 70 százalékát adták a szerződésállománynak. A flotta második legnagyobb (8,9 százalékos) szeletét a teherautók adták, majd kevéssel lemaradva a pótkocsik, félpótkocsik következtek. A segédmotoros kerékpárok és a motorok pedig együttesen nagyjából a 8,5 százalékát adták a kötelező biztosítással rendelkező hazai járműállománynak.