Pénteken fogadhatja el az Országgyűlés a jövő évi költségvetést, a kormány a kockázatok ellenére sem mondott le évtizedes gyakorlatáról, ami a büdzsé nyári hónapokban való elfogadását jelenti. Kockázatok vannak, ezt az államháztartásért felelős államtitkár, Banai Péter Benő is elismerte, de azt is mondta, minden eshetőségre és forgatókönyvre felkészültek.

Budapest, 2023. február 5.Esti kivliágításban a Parlament műemlék épülete a Duna-parton. Az épület Steindl Imre tervei alapján épült 1885 és 1904 között a historizáló eklektika jegyében. Alaprajza és tömeghatása barokk, részleteiben pedig, neogótikus stílusú. A magyar főváros világszerte egyik legismertebb épülete 1987 óta az UNESCO Épített Világörökség listáján is szerepel.MTVA/Bizományosi: Faludi Imre ***************************Kedves Felhasználó!Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemű – különösen szerzői jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó szerzője/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelőssége e körben kizárt.
Budapest, 2023. február 5.
Esti kivliágításban a Parlament műemlék épülete a Duna-parton. Az épület Steindl Imre tervei alapján épült 1885 és 1904 között a historizáló eklektika jegyében. Alaprajza és tömeghatása barokk, részleteiben pedig, neogótikus stílusú. A magyar főváros világszerte egyik legismertebb épülete 1987 óta az UNESCO Épített Világörökség listáján is szerepel.
MTVA/Bizományosi: Faludi Imre 
***************************
Kedves Felhasználó!
Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemű – különösen szerzői jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó szerzője/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelőssége e körben kizárt.
Fotó: Faludi Imre / MTI

A Költségvetési Tanács (KT) jó néhány rizikófaktort azonosított véleményében, a növekedés alakulásától a magánberuházások helyreállásán át az uniós forrásokig vagy a jegybanki veszteségtérítésig, ugyanakkor azt is jelezte,

optimális esetben teljesíthető a jövő évi költségvetés, amely 4 százalékos növekedést, 6 százalékos inflációt és 2,9 százalékos hiánycélt lőtt be.

A legnagyobb bizonyossággal pedig azt állította, hogy a bruttó államadósság a 66,7 százalékáig süllyedhet. A Fitch Ratings legutóbbi hitelminősítői véleményében sem tartotta elrugaszkodottnak a kormányzati várakozást, a londoni elemzők 3 százalékos növekedést jósolnak 2024-re, csökkenő hiány és államadósság mellett. Mindenesetre ezek a sarokszámok már szinte a Covid előtti éveket idézik, ha mindez megvalósul, akkor lényegében helyreállhat az az egyensúly a magyar gazdaságban, amelynek a hiányát annyiszor szóvá tette Matolcsy György jegybankelnök. Végignéztük, hogy mire juthat több és mire kevesebb jövőre.

Többet költ az állam működésre és jólétre, kevesebbet gazdaságra

  • A korábbi évekkel ellentétben jövőre mintegy 400 milliárddal kevesebb jut gazdasági funkciókra, ezen belül a legnagyobb visszaesést a vasúti közlekedésügyek és szolgáltatások szenvedik el, amelyekre 300 milliárddal kevesebb jut, ahogy a környezetvédelemre is hasonló sors vár, 100 milliárddal kisebb összeg illeti a területet.
  • Oktatásra az idei előirányzathoz képest 630 milliárd forinttal magasabb összeget szánnak, ami több mint 22 százalékos, tehát az inflációt jócskán meghaladó növekedés. A forrásbevonás nyertesei az egyetemek, 2024-ben 235 milliárd forinttal több pénzből gazdálkodhatnak, mint az idén.
  • Az egészségügyre a kormány 2024-ben 3225 milliárd forint tervez elkölteni, 425 milliárddal többet, mint 2023-ban, ez egy év alatt 15 százalékos emelkedés, tehát reálértértéken is emelkednek a kiadások. 

A kórházak a 2023-as előirányzathoz képest 328 milliárddal nagyobb összegből, összesen közel 2000 milliárd forintból gazdálkodhatnak.

  •  Ezzel öt év alatt megduplázódik az egészségügyi intézmények költségvetése az azóta végrehajtott béremeléseknek köszönhetően, amelyek nem állnak meg, folytatódik a szakdolgozók bérfejlesztése, ennek a fedezete is ott van a büdzsében.
  • A 13. havi és az is alaposan felduzzasztotta a nyugdíjkasszát, amely 2024-ben 6500 milliárdot tesz ki a mostani várakozások szerint, ez 3000 milliárdos növekedés 2019-hez viszonyítva. Öregségi nyugdíjakra 4521 milliárd, a 13. havira 449 milliárd, a nők40 programra 467 milliárdot különítettek el, emellett a 20 milliárd forintos összege itt ott szerepel a kiadási tételek között.
  • Míg a rezsivédelmi alap megfeleződik (2579 milliárdról 1361 milliárdra), addig a honvédelmi kiadásai érdemben emelkednek: jövőre 1309 milliárd forintra rúg, ez két és félszeres növekedés 2019 és négyszeres 2010 óta, amikor mindössze 308 milliárdot fordított erre a területre a kormány.
  • Az állami kamatkiadások ugyanakkor elszállnak, az idei 2541 milliárd után jövőre 3144 milliárd forintot kell kifizetni adósságtörlesztésre. Ez az összeg 2019-ben 1139 milliárd volt.

Megkezdődik a különadók kivezetése, megugró szja- és áfabevétel

  • A kormány elkezdi kivezetni a különadókat, amelyekből 540 milliárd forinttal kevesebbet tervezett be, bár így is a Moltól, a bankoktól, a biztosítóktól, a légitársaságoktól és a távközlési szektortól mintegy 1600 milliárdos befizetésre számít. Arányaiban a legnagyobb mértékben a gyógyszergyártói előirányzata csökken, 90 milliárddal 34 milliárd forintra.
  • Az általános forgalmi adó előirányzata 8574 milliárddal szerepel a költségvetésben, ez 7,4 százalékkal (összegében 588,0 milliárd forinttal) haladja meg a 2023. évi előirányzatot. Bár itt azért vannak még kockázatok, májusban óriási elmaradás volt az előirányzathoz képest, ez pedig a jövő évi költségvetésre is hatással lehet a KT szerint.
  • A legnagyobb rizikót a büdzsésre nézve az uniós források jelentik, amelyekből 2024-ban 2479,8 milliárd forintra számít a kabinet, és itt már nem a régi, hanem az új 2021–2027-es programozási ciklus forrásait tervezték be, tehát ezek nélkül bajban lehet a költségvetés.
  • A személyi jövedelemadó-befizetések már nagyobb eséllyel teljesülhetnek, ennek az előirányzata 4475,8 milliárd forint, 10,2 százalékkal, összegében 415,3 milliárddal több a várható teljesítéshez mérten. 
  • A jövedéki adó előirányzata pedig jelentősen, 212,8 milliárddal emelkedik a benzin jövedéki adójának emelése miatt.