BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ilyen is van Magyarországon: túl gyorsan dolgoznak, annál is több autópályát újítanak fel, mint gondolták

Csak az idén több mint hárommillió négyzetméteren cserélik ki országszerte az útburkolatot az autópályákon. A feladatot az MKIF végzi, amely éppen egy éve vette át a hazai gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetését.

Várhatóan mintegy 3,2-3,4 millió négyzetméteren újítja fel az általa üzemeltetett gyorsforgalmi úthálózatot Magyarországon a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) – erről a társaság kommunikációs igazgatója beszélt a Világgazdaságnak.

Sokkal gyorsabban halad a magyar gyorsforgalmi úthálózat felújítása, mint tervezték. Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Szimicsku László rávilágított: mindez azt jelenti, hogy a tervek szerint a teljes hálózat, vagyis 

az 1237 kilométer főpályahossz körülbelül 18 százaléka ez év végére megújul.

Itt fontos tisztázni, mit értünk sávhossz, pontosabban sávhossz-kilométer alatt. Ezt a legegyszerűbben egy példán keresztül lehet bemutatni. Ha egy egy kilométer hosszú autópálya szakaszon mindkét oldal, mindkét sávja – a külső és a belső is – teljesen megújult, akkor ezen a szakaszon összesen négy kilométer sávhosszt hoztak szintre. Tehát azt nem lehet kijelenteni, hogy az MKIF kezelésében lévő úthálózat közel ötöde megújul, de talán azt sem kell különösebben bizonygatni, hogy a munkálatok igen nagy kiterjedésű és jelentős minőségjavulást hoznak a közúton közlekedőknek.

Gyorsabban újulnak meg a magyar gyorsforgalmi utak a tervezettnél

Az MKIF maga is úgy fogalmaz a fejlesztéssorozatról, mint „Magyarország történetének legnagyobb gyorsforgalmi útfelújítása”. A kivitelezés április közepén vette kezdetét és augusztus első napjaiban ért félidőbe, már ami az idei évet illeti. Ebben a szűk négy hónapban viszont kiderült, a cég gyorsabban halad az útfelújítással, mint tervezte. Erre hívta fel most lapunk figyelmét Szimicsku László. Eredetileg arra vállalkoztak, hogy 2023-ban összesen kétmillió négyzetméteren cserélik a tönkrement burkolatot országszerte kilenc gyorsforgalmi úton. A nyár utolsó hónapjának elejére azonban már 1,6 millió négyzetméteren, 312 kilométer sávhosszúságban cserélték az elöregedett, tönkrement burkolatot új aszfaltra. Ez alapján pedig új célkitűzést tettek és azt a várakozást fogalmazták meg, hogy még ebben az évben összesen 3,2-3,4 millió négyzetméteren végezhetnek a javítással.

Milyen felújítások és építések lesznek a magyar autópályákon?

De ezzel nem fejeződik be a felújítási hullám, hiszen a szintrehozást három éven át, egészen 2025-ig folytatnák. Persze lehet, hogy amennyiben az MKIF képes tartani az eddigi tempót, hamarabb is a végére érhet a feladatnak. Az viszont biztos, hogy összesen 538 kilométernyi gyorsforgalmi utat raknak majd rendbe. Ennek persze a költsége is hatalmas: a hároméves munkálatok összértéke a becslések szerint több százmilliárd forint lesz. Ebben viszont nem csak a friss burkolatok vannak benne. Ezen felül 

  • az idén megújul 123 híd és felüljáró,
  • korszerűsítik a pihenőhelyeket,
  • felszámolják az illegális hulladéklerakókat, 
  • illetve nagy kapacitású szelektív hulladékgyűjtő edényeket helyeznek ki, 
  • végül pedig faültetési programot is indítanak.

A teljes három év jóval nagyobb volumennel rendelkezik. Például ezalatt együttesen 200 híd és felüljáró újul meg, köztük négy nagyobb, a Rába (M1), az Oszlári Tisza-híd (M3), a Köröshegyi völgyhíd (M7) és a Pentele híd (M8). Ráadásul 50-60 csomópontnál a vízelvezető rendszereket és az esetleges rézsűcsúszásokat is javítják. Aztán következik az építés is: az M1-es bővítésének ugyanis legkésőbb 2025 őszéig el kell startolnia. „Az elképzelek és a fejlesztési tervünk szerint haladunk a munkáinkkal. Az a célunk, hogy a közlekedők jó minőségű utakat vehessenek igénybe” – jegyezte meg az MKIF kommunikációs igazgatója.

Autópálya-koncesszió: kiderült, miért 35 évre szervezte ki a kormány a gyorsforgalmi úthálózatot, és az is, hogy mennyiért

A 2057-ig tartó időszak első látásra indokolatlanul hosszúnak tűnhet. Csakhogy a nemzetközi, főleg nyugat-európai példák kivétel nélkül azt mutatják, hogy a hazai megoldás abszolút bevettnek és jogszerűnek számít. Már az is látszik, mennyibe kerülhet az államnak az autópálya-koncesszió. Több mint 10 ezermilliárd forintról lehet szó, de ez még így is bőven megéri.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.