Lassú élénkülést mutat a magyarországi használtautó-piac. Augusztusban 72 500 személygépkocsi cserélt gazdát, ami 2,9 százalékkal haladja meg a tavaly augusztusi szintet, miközben 2023 első felében az adásvételek száma gyakorlatilag végig elmaradt az előző év hasonló időszakának adataitól. A mögöttünk hagyott két hónapban a piac már felülteljesítő volt a legutóbbi esztendő összevetésben – derült ki a JóAutók.hu portál a Datahouse előzetes adatai alapján készített közleményéből.

20200522 MN Debrecen használtautó kereskedés illusztráció  Magyar Nemzet fotó:Mirkó István
Fotó: Mirkó István

A kommünikében kiemelték, hogy amennyiben a fokozatosan emelkedő trend év végéig fennmarad, akkor az első féléves elmaradás ellenére is a belföldi személyautó-átírások száma éves megközelítheti a tavalyi 825 ezres rekordértéket. 

A hazai használtautó-piacon leggyakrabban alsó-középkategóriás személy-, illetve kisautók cserélnek gazdát,

előbbieknek 29, utóbbiaknak 22 százalék volt az aránya az első három hónapban.

Az alsóközépkategória legnépszerűbb modelljei 

  • az Opel Astra, 
  • a Ford Focus és 
  • a Volkswagen Golf. 

A kisautók listáját eközben magasan 

  • a Suzuki Swift vezeti, megelőzve
  • az Opel Corsát és 
  • a Volkswagen Polót. 

A leggyakoribb modellek között a felső-középkategória a Volkswagen Passattal, a BMW 3-as szériával, és a Skoda Octaviával képviselteti magát.

A legtöbb ügyletre, az összes adásvétel 35,3 százalékára Budapesten és Pest vármegyében került sor.

A magyar használtautó-piacon a 2023 első nyolc hónapjában gazdát cserélő 548 300 személyautó mennyisége több mint 3 százalékkal maradt el az előző év hasonló időszakában regisztrált 565 800-as értéktől. Az importált használt kocsik száma ugyanebben a periódusban 70 900 darab volt, ami közel 21 százalékkal elmaradt az egy évvel korábban mért 89 500-as értéktől.

 

Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója a közleményben rámutatott arra, hogy továbbra is jelen vannak a piacon az élénkülést akadályozó tényezők, 

a lakossági reálkeresetek szintje egyelőre nem tudott nőni, és a magas kamatok továbbra is visszafogják a részben hitelből finanszírozott vásárlásokat.

Egyelőre a használtautó-import és újautó-eladások is beragadtak egy viszonylag alacsony, havi 9-9 ezres szinten, ami szintén visszafogja az itthoni használtautó-piac aktivitását – mutatott rá a vezérigazgató.

Egyre kevesebb használt autót hoznak be a magyarok külföldről – már azt is tudjuk, hogy miért

Az elmaradás továbbra is elsősorban keresleti okokkal magyarázható: a reálbérek visszaesésével, illetve a megugró hitelkamatokkal, amelyek ezt a piacot különösen érzékenyen érintik.