Finoman szólva nem bontották ki az igazság minden részletét az üzemanyag-kereskedők, akiket több helyen megszólaltattak az elmúlt hetek üzemanyagár-esésének okairól, miután szeptember óta a benzin literje 50 forinttal, míg a gázolajé 30 forinttal mérséklődött. Egri Gábor, a Független Benzinkutasok Szövetségének elnöke lapunknak nemrégiben az üzemanyagok magyarországi árváltozását a kőolaj jegyzésének mozgásával magyarázta, mivel szerinte mindenki a piaci trendet követte. Ezért megnéztük, hogyan követték a piaci trendet a szomszédos országok benzinkútjai azóta, hogy leült a szektor képviselőivel tárgyalni Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter. Igazán meglepő dologra bukkantunk.

20221130 Kaposvár Elfogyott az üzemanyag több kaposvári MOL töltőállomáson is. A Vásártéri úti kúton már nem lehetett tankolni normál gázolajat, nem sokkal később pedig már 95-ös benzint sem.Fotó: Lang Róbert lrSomogyi Hírlap20221130 Kaposvár 

Elfogyott az üzemanyag több kaposvári MOL töltőállomáson is. A Vásártéri úti kúton már nem lehetett tankolni normál gázolajat, nem sokkal később pedig már 95-ös benzint sem.

Fotó: Lang Róbert lr
Somogyi Hírlap
Fotó: Lang Róbert / Somogyi Hírlap

Ugyanannyiba került Ausztriában és Magyarországon a benzin fél évig, majd szeptemberben történt valami...

Az árstop tavaly decemberi kivezetését követően a régióban pár hónapig jól láthatóan a magyar üzemanyag volt az egyik legdrágább, aminek – akkor mi is megírtuk –, hogy a korábbinál magasabb árrés (60-70 forint helyett 120-140 forint) lehetett az oka, a kereskedők ugyanis így próbálták behozni az elszenvedett veszteségüket. Régiós összevetésben, amelyet a Fuelo adatai alapján végeztünk, jól kivehető, hogy a benzin ára Magyarországon lényegében márciusban került azonos szintre a szomszédos országok áraival, és onnantól kezdve a magyar, az osztrák és szlovák árak teljesen együtt mozogtak, egészen szeptember végéig.

A három ország benzinárainak alakulásából világosan kiderül, hogy ugyan kétségtelenül csökkent a Bent olaj ára október elején, valójában ekkor kezdhették el csökkenteni az árrésüket a hazai üzemanyag-kereskedők, máskülönben nem látnánk az árakban ilyen éles elválást a régiós országok viszonylatában, különösen a benzinél.

Jelenleg úgy néz ki, hogy Ausztriához képest 26 forinttal, Szlovákiához képest pedig 40 forinttal olcsóbb a benzin hazánkban. Ha Romániát is hozzávesszük, ahol egyébként az egész EU-ban a legalacsonyabbak között van a benzin ára, ott is az látható, hogy a míg korábban 90 forint volt a differencia a magyar és román árak között, ez október közepére 67 forintra mérséklődött. Ami a gázolajat illeti, hasonló a tendencia rajzolódik ki, annyi különbséggel, hogy míg nálunk csökkent közel 20 forinttal szeptember vége óta, addig Szlovákiában és Romániában még emelkedett is.

Lebuktak az üzemanyag-kereskedők: nem az olajár esése, hanem a kormány fenyegetése késztette őket árcsökkentésre

Nem üzemanyagárstop, hanem tárgyalás és kérés

Orbán Viktor miniszterelnök szeptember közepén lengette be, ha tovább emelkednek az üzemanyagárak, visszahozhatja a kormány a benzinárstopot. Nem véletlenül vette elő ismét a kormány a kérdést, az egy dolog volt, hogy a benzin és a gázolaj ára az év eleji csúcsokat ostromolta, a nagyobb probléma az lehetett, hogy a teljes inflációs pályát feljebb tolta, csak augusztusban 0,5 százalékponttal emelte meg a fogyasztóiár-indexet, ami emiatt nem tudott akkor benézni a 16 százalékos érték alá. Végül az ársapkánál egy piackonformabb megoldást választott a kabinet, amikor a Magyar Ásványolaj Szövetség képviselőivel szeptember 26-án leült tárgyalni Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter, aki több kérést is megfogalmazott.

Úgy tudjuk, hogy az ágazati szereplőktől a kormány azt kérte, hogy legalább a régiós középmezőnybe hozzák le a benzin árát.

Ez egyébként azóta megvalósult, a benzin ára ma már Ausztriában, Csehországban, Szlovákiában is drágább és abban a Horvátországban is, ahol a nyár elején még több mint 50 forinttal olcsóbb volt egy liter, mint Magyarországon.