BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ahogy kivezette a kormány a benzinársapkát, a kereskedők rögtön megduplázták az árrésüket

Emiatt aztán Magyarországon a legdrágább tankolni a régióban – és ez akár évekig így is maradhat.

Nem az olaj, nem az olajtermékek és nem is az árfolyam magyarázza az üzemanyagár Magyarországi emelkedését, hanem a hazai kis- és nagykereskedelmi árrés megduplázása – erről az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője beszélt a Világgazdaságnak.

OMV benzinkút
Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

Pletser Tamás jelezte, hogy mivel a vonatkozó adatok nem publikusak, ezért az nem ismert, hogy arányait tekintve mennyi esik a megemelt haszonkulcsból a nagykereskedelemre, és mennyi a kiskereskedelemre, de 

míg az árrés korábban 60-70 forint volt, mostanra ez 120-140 forintra ugrott.

Az utóbbi vezetett tehát ahhoz, hogy a régióban a magyar kutakon a legdrágább tankolni. Erről a napokban lapunk részletesen is beszámolt. Ausztriához képest a december végi itthoni árszint a benzinnél literenként 47, a dízelnél 51 forinttal volt fentebb. Szlovéniával – igaz, ott ársapka van érvényben – összevetve ugyanez 99 és 91 forint volt. 

De miért?

A magyar üzemanyagár-sapka 2021. novemberi bevezetése előtti átlagos és jellemző nagy- és kiskereskedelmi árréshez képest mára 60-80 forinttal magasabb a literenkénti ár a töltőállomásokon. A szakértő ennek kapcsán úgy fogalmazott, hogy az árrés „drasztikusan” megnőtt a piaci szereplőknél. Ezt a fordulatot a verseny csökkenésével és a politikai beavatkozás kockázati felárával magyarázta, amely szerint az ársapka ismét visszatérhet.

Arra a kérdésre, hogy a megemelt árrés nem szól-e annak, hogy az üzemanyag-kereskedők megpróbálják „visszakeresni” az elmúlt 13 hónapban a 480 forintos hatósági ár miatt elmaradt profitjukat, Pletser Tamás úgy reagált, hogy bár ez a mindennapi nyelvre lefordítva igaz, a megközelítés mégis rossz:

Amit most látunk, az az okozat, nem pedig az ok. Az alapvető mozgatórugók, hogy a kiskereskedelem 30 százaléknyi fehér kútjának egy része megszűnt vagy tőkehiánytól szenved, a nagykereskedelembe pedig csak óvatosan térnek vissza a cégek. Egyszerűen kisebb lett a piac, a megmaradt szereplők által elvárt hozam szintje viszont magasabb.

A versenyhelyzet szűkülése azt a logikát erősítette fel, hogy bátrabban árazható drágábbra az üzemanyag, a fogyasztók így is kénytelenek megvásárolni. 

Meddig marad ez a helyzet?

Az Erste elemzőjének várakozása szerint az elszállt hazai árrés majd le fog csökkeni, a kérdés inkább az, hogy milyen időtávon. Ebben pedig meglehetősen borúlátó, úgy véli, akár az öt-tíz év is reális lehet. Rámutatott, hogy a magyar üzemanyagpiac felépítése 30 évet vett igénybe, az árspaka réme pedig évekig a szereplők szeme előtt lebeghet. Vagyis amíg a hatósági ár előtti versenypiac nem tér vissza, addig a kereskedők a megduplázott hozamkulcsot alkalmazhatják.

Mol benzinkút
Fotó: Karnok Csaba / Délmagyarország 

A Mol gyakorlatán is inkább az érződik, hogy próbál élni a piaci lehetőségekkel. Pletser Tamás azt viszont nem látja megalapozottnak, hogy a Mol áthárítaná a kiskereskedelemre a rá kivetett 95 százalékos extraprofitadót. Azt is megjegyezte, hogy az ársapka teremtette helyzettől függetlenül, normál körülmények mellett is minden bizonnyal nőtt volna az árrés, mivel a kereskedőkön az energiaárak elszabadulása miatt jókora költségnyomás van. A töltőállomások fenntartása önmagában sem olcsó, nem beszélve az üzemanyag kiszállításáról.

Ismét drágul a benzin a magyar töltőállomásokon

A január 6-i árváltozást követően a benzin ára jócskán emelkedik.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.