A koronavírus-járvány alatt több mint 1 milliárd új felhasználó jelent meg az interneten, ami egyfelől az e-kereskedelem robbanásszerű növekedését jelentette, de magával hozta a kiberbűnözés új korszakát is. A Mastercard kibertámadások kora című tanulmánya rámutat arra, hogy miközben a pandémia idején több mint egymilliárd új felhasználó köttette be az internetet, a tudatosság és óvatosság semmit sem fejlődött, miközben sokkal nagyobb kockázatnak vagyunk kitéve. A világjárvány idején 667 százalékkal ugrott meg az e-mailes átverések száma, 2020-ban pedig több kibertámadás történt, mint az azt megelőző 15 évben összesen. Ez a szám 2021-re további 17 százalékkal nőtt. 

Tokió, 2023. szeptember 21.
Látogatók kipróbálják az autóversenyzést szimuláló Gran Turismo 7 játékot a szórakoztatóelektronikai ágazat legújabb termékeit bemutató nemzetközi kiállítás és vásáron Tokióban 2023. szeptember 21-én, a négynapos esemény kezdőnapján. Az idén példátlanul magas számban képviselik az iparágat a számítógépes játékok tokiói szakkiállításán, amelyen a szervezők szerint összesen 787 kiállító vesz részt.
MTI/EPA/Majama Kimimasza
 Egy évtizeddel ezelőtt egy jól kivitelezett hackertámadáshoz szakértelemre és pénzre egyaránt szükség volt. Fotó: Majama Kimimasza / EPA / MTI

A pandémia idején több mint egymilliárd új felhasználó csatlakozott a nethez

A lezárások hónapjai alatt többévnyi digitalizációs fejlődés történt, de az új technológiákat a hackerek is egyre kifinomultabban használják. Egy évtizeddel ezelőtt egy jól kivitelezett hackertámadáshoz szakértelemre és pénzre egyaránt szükség volt.

Ma már a csalók a mesterséges intelligencia használatával pár száz dollárból milliárdos károkat tudnak okozni úgy, hogy a felhasználók csak azután vesznek észre ebből bármit is, ha már megtörtént a baj

– mondta Eölyüs Endre, a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója.

A nemzetközi kártyatársaság kutatása szerint a kiberbiztonság egyszerre kulturális és technológiai kérdés. Ma a technológia széles körben elérhető, a kultúra pedig szinte nem létezik – ezért a technológiának kell orvosolnia a kultúra hiányát. A vállalatok egyre nehezebben tudnak biztonságos digitális környezetet biztosítani ügyfeleik számára. Átlagos felhasználóként kevéssé rendelkezünk adataink felett, és a vállalatok sem állnak sokkal jobban. Még azok sem rendelkeznek megfelelő biztonsági kultúrával, akik már régóta használják a technológiát, ami hatalmas kockázatot jelent a szervezetek számára. Nincs olyan vállalat, vállalkozás, kormányzat vagy civil szervezet, amelyet ne érintene ez a fenyegetés. A kiberbiztonság kulcsfontosságú kérdéssé vált a Covid utáni korszakban. Az a vállalat, amelyik csak most kezd el gondolkodni azon, hogyan javíthatná védekezését az új világban, lehet, hogy már elkésett ezzel.

A kiberbiztonság kulcsfontosságú kérdéssé vált a Covid utáni korszakban

Fontossága ellenére a magyarok több mint 50 százaléka nem rendelkezik alapvető kiberbiztonsági tudatossággal, ami jelentősen hozzájárul az ügyféltévedésekből és ellopott digitális személyazonosságból eredő pénzügyi jogsértésekhez.

Ezek a változások pedig nemcsak az egyéni felhasználókat, hanem a magyar vállalkozásokat is súlyosan érintik. 

Az uniós statisztikák azt mutatják, hogy a magyarországi kkv-k jellemzően nem állnak készen a kiberbiztonságra, így kiszolgáltatottak a támadásoknak. 

Egy 2022-es felmérés alapján a kiberbiztonsági incidensek körülbelül egyharmada a kkv-k által uralta ágazatokat célozta meg. Globálisan minden második szervezetet ért olyan kiberincidens, amit harmadik fél okozott. Ez azt jelenti, hogy a hiperkonnektivitás korában egy nagyon komplex ökoszisztémában működik a piac, rengeteg partnerrel, beszállítóval vannak kapcsolatban a vállalkozások, egyszerűen nincs teljes kontrolljuk az adataik és folyamataik védelme fölött. Ennek eredményeként ma már 39 másodpercenként történik egy kibertámadás és 2025-re ezeknek a költsége több 10 milliárd dollárra rúg majd.

A Mastercard az elmúlt ötven évben széles körű tapasztalatot szerzett a digitális fizetési rendszerekben elkövetett csalások felismerésében.

Napi egymilliárd tranzakcióból 50 ezred másodpercbe telik egy tranzakció biztonsági elemzésének elvégzése – ez kétszer annyi, mint a világszerte generált X- (korábban Twitter-) üzenetek száma. Ugyanakkor ma már nem elég a tranzakció biztonságát a fizetés pillanatában garantálni. Az ügyfelet és pénzét az ügyfélút minden pillanatában védeni kell – miközben a kényelemmel és gyorsasággal kapcsolatos elvárásoknak is meg kell felelni. Ennek érdekében a Mastercard az elmúlt években számos fejlesztéssel és akvizíciókkal olyan tudással gazdagodott, ami túlmutat a fizetéseken és egy átfogóbb technológiai eszköztárral ruházta fel a céget. Így tudott önmagában a Mastercard mesterségesintelligencia-alapú Safety Net szolgáltatása 20 milliárd dollárnyi csalást megelőzni globálisan.

A vállalkozások rengeteg olyan adattal rendelkeznek, amivel működésük hatékonyabb, a vásárlóik ügyfélélménye magasabb lehet. A Mastercard új szolgáltatásai mesterséges intelligencia használatával segítik az egyre növekvő adattömeg kezelését, így legyen szó marketingtechnológiákról, azonosítási megoldásokról, kockázatértékelésről vagy a fizetésekről, naprakész megoldásokkal léphetnek piacra az egyes szereplők. A védelem tekintetében pedig kiépíthetőek az automatizációs folyamatok, előre modellezhetők az összefüggések a kibertámadások és a digitális csalások vizsgálata során. Vannak olyan megoldások is, amivel a vállalkozások felmérhetik IT-rendszerük biztonsági kockázatait, ideértve a saját és beszállítói hálózat átvilágítását is. 

Nagy gondot jelent, hogy Európában egymillió, Magyarországon több tízezer betöltetlen kiberbiztonsági munkahely van. Holott a legjobban fizetett munkakörökről beszélünk, erre a szakértelemre az igény exponenciálisan nő, de kevés a szakember.