Teljesen elektromossá válik bizonyos járatok földi kiszolgálása a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, amire az önmagát Európa legfenntarthatóbb légitársaságaként jellemző Wizz Air, a vezető szolgáltató partnere, a Menzies Aviation és maga a Budapest Airport is nagyon büszke.

Az újítások közé tartoznak az elektromos csomagszállító vontatók és szalagrakodók.
Fotó: Baranyi Róbert / Budapest Airport

A három fél együttes sajtóeseményt tartott Ferihegyen, ahol elhangzott, hogy a zöldfordulatot az elektromos berendezésekhez használt töltő-infrastruktúra alapozta meg, sőt, a Menzies céljai közt szerepel, hogy 2025-ig eszközeinek 25 százaléka már megújuló energiával működjön. Az újítások közé tartoznak:

  • az elektromos csomagszállító vontatók és szalagrakodók
  • a napelemekkel ellátott utaslépcsők
  • a földi áramellátó egység
  • a push-back járművek
  • az ivóvíz- és mosdóegységek

Ezek révén is 80 százalékkal csökkenthető a szén-dioxid-kibocsátás a régi, dízelüzemű berendezésekhez képest, ráadásul a Menzies párhuzamosan két Wizz Air-gépet is képes teljesen elektromos berendezéssel kiszolgálni.

Mennyit kell még csökkenteni 2030-ig?

A vállalat közlése szerint a Wizz Air 14 repülőgépet üzemeltet Budapesten, amelyek mindegyike keskeny törzsű Airbus A321neo típus. A gépek jelentős környezetvédelmi előnyöket kínálnak: a zajterhelés és nitrogén-oxid-kibocsátás közel 50 százalékkal, a szén-dioxid-kibocsátás 20 százalékkal kevesebb az előző típushoz képest. Mindezek által a 2023-as pénzügyi évben a Wizz Air elérte eddigi legalacsonyabb, 53,8 grammos szén-dioxid-intenzitását, ami egyben iparági rekord is az európai légi közlekedésben.

Mi vagyunk az első légitársaság a budapesti repülőtéren, amely teljesen elektromossá alakítja földi kiszolgálását. Ezzel is szeretnénk kifejezni elkötelezettségünket amellett, hogy 2030-ig további 25 százalékkal csökkentjük a karbonkibocsátásunkat

– mondta Yvonne Moynihan, a Wizz Air fenntarthatóságért felelős igazgatója.

Immár teljesen elektromos lesz bizonyos Wizz Air-járatok földi kiszolgálása Ferihegyen.
Fotó: Baranyi Róbert / Budapest Airport

Hasonló szellemben nyilatkozott Katy Reid, a Menzies Aviation fenntarthatósági vezetője is, aki kiemelte, hogy a cég elektromos földi kiszolgáló berendezéseket és alternatív üzemanyagot használ, ahol csak lehetséges, sőt, az európai berendezéseik 41 százaléka máris elektromos. A célkitűzéseik eléréséhez pedig kulcsfontosságúnak minősítette az együttműködést a Wizz Airrel és a Budapest Airporttal.

A Wizz Air partnere is világcég

A Wizz Air a magyar labdarúgó-válogatottra is tekintettel van, és éves számainak is örülhetett nemrég, ugyanakkor most elismételte, hogy a közelmúltban 

a világ tíz legbiztonságosabb diszkont-légitársasága közé sorolta az Airline Ratings, 

továbbá 2021-ben és 2023-ban is elnyerte a Legfenntarthatóbb Diszkont-légitársaság címét a World Finance Sustainability Awardson, valamint Az Év Globális Fenntartható Légitársasága titulust a Centre for Aviation 2022-es és 2023-as átadóján. Ehhez a vonalhoz illeszkedik a mostani fejlesztés, amelyben a Menzies Aviation a fő partner.

Ünnepi volt a hangulat a hétfői sajtóeseményen.
Fotó: Baranyi Róbert / Budapest Airport

A Menzies Aviation is büszke a fenntarthatósági eredményeire, illetve arra, hogy hat kontinensen, több mint hatvan ország 250-nél is több repülőterén működik, évente több mint négymillió járatot szolgál ki és kétmillió tonnát meghaladó rakományt kezel. A vállalat az önmeghatározása szerint „komplex szolgáltatást nyújt, beleértve az utas-, várótermi és földi kiszolgálást; légi áruszállítási szolgáltatásokat, mint a kezelést, a raktározást és a nagykereskedelmi áruszállítást; valamint üzemanyag-szolgáltatásokat, köztük az üzemanyag-farmok kezelését és a repülőgépekbe történő tankolást”.

Egyre zöldebb Ferihegy is

Örömmel térhetett ki az elismertségére a Budapest Airport is, hiszen az utasok véleménye alapján a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér lett a legjobb európai légikikötő a 15–25 milliós utasforgalmat lebonyolító repülőterek között 2022-ben.

„Közvetlen működésünkből adódó kibocsátásunkat tíz év alatt 65 százalékkal csökkentettük. Már több mint száz elektromos földi kiszolgáló jármű látja el a feladatokat a repülőtéren nap mint nap, töltésükhöz 43 töltési parkolópozíció áll rendelkezésre” – sorolta Mike Carlson, a Budapest Airport pénzügyi vezérigazgató-helyettese.