Az elkövetkezendő időszak kiemelten fontos lesz a kereskedők számára, amit jól jelez, hogy talán a korábbiaknál is nagyobb mértékben és hamarabb indultak el az év végi leárazások, amelynek hagyományos kiindulópontja a Black Friday időszaka. Most a kereskedők minden eddiginél nagyobb arányban segítik majd vásárlóikat kedvezményes, nullaszázalékos teljes hiteldíjas (THM) hitelajánlatokkal.

Budapest, 2018. december 23.
Vásárlók advent negyedik vasárnapján, aranyvasárnap a budapesti WestEnd City Center bevásárlóközpontban 2018. december 23-án.
MTI/Máthé ZoltánBudapest, 2018. december 23.Vásárlók advent negyedik vasárnapján, aranyvasárnap a budapesti WestEnd City Center bevásárlóközpontban 2018. december 23-án.MTI/Máthé Zoltán
Fotó: Máthé Zoltán / MTI

Gergely Péter, a BiztosDöntés pénzügyi szakértője szerint a mostani helyzet nagyban kedvez majd régi klasszikusnak, az áruhitelezésnek, az egyetlen olyan hiteltípusnak, amelyben az idei év első kilenc hónapjában emelkedést mutatnak az adatok. Az viszont itt is masszívan megmutatkozik: kétéves átlagban negyedével nőtt az átlagos áruhitel összege.

A karácsony előtti időszakban a korábbiaknál több üzletben találkozunk kedvezményes, akár nullaszázalékos teljes hiteldíjmutató mellett kínált hitellehetőséggel.

Alaposan felturbózzák a magyarok a karácsonyi büdzsét

Az ünnepi kiadásokra 118 ezer forintot terveznek be idén a magyarok, az ajándékkeret pedig átlagosan 47 ezer forint alatt meg sem áll. A többség az aktuális havi jövedelméből fedezi a költségeket, de van, aki év végi pulykapénzre is számít a munkáltatójától.

A kiemelkedő kölcsönakciók már nem csak az iparcikk-kiskereskedőkre jellemzők, az új autók értékesítésében is találunk hetek óta futó nullaszázalékos vagy épp erősen megtámogatott, 3 százaléknál alig magasabb THM melletti lízingfinanszírozási akciókat. Az áruhitelezőkkel kötött szerződések eddig is rendszerint tartalmaznak olyan időszakokat, amikor mind a hitelnyújtó, mind a kereskedő lemond profitja egy részéről, hogy kedvezményes vagy akár kamatmentes kölcsönt kínálhasson a vásárlóknak. 

A jelek szerint most a kereskedők mindennél nagyobb mértékben hajlanak arra, hogy árrésük csökkenésével támogassák az értékesítés felfutását.

Gergely Péter szerint a klasszikus áruhitel reneszánszát egyértelműen az magyarázza, hogy az emberek a bizonytalan helyzetben még a korábbiaknál is visszafogottabban akarnak eladósodni: tényleg csak akkora mértékben vállalnak hitelterhet, amennyire feltétlenül szükség van.