Heteken belül befejeződik a Stadler-szerelvények egységesítése: elbúcsúzunk az utolsó piros FLIRT-től, már csak kék-fehér flottaszínekben futnak, derül ki az Iho.hu cikkéből.

Flirt vonat, MÁV
Fotó: Shutterstock

Emlékeztetnek rá, hogy a piros FLIRT motorvonatokat 2006 és 2010 között szerezte be a vasúttársaság, a 60 példány főként Budapest elővárosi közlekedésében kapott szerepet. Ugyanakkor az egyre növekvő utasigényekre reagálva a MÁV-Start Zrt. 2014 és 2016 között Közop- és IKOP-forrásból, több lépcsőben további 63 új FLIRT motorvonatot szerzett be, bővítve a budapesti elővárosi közlekedésben résztvevő FLIRT motorvonatflottát: ezek az úgynevezett kék FLIRT-ök, amelyek piros társaikkal együtt utasok tízmillióit szállították el úti céljukhoz az elmúlt másfél évtizedben.

A lap szerint a különböző generációt képviselő FLIRT motorvonatok eltértek egymástól, ezért a MÁV-Start Zrt. úgy döntött, hogy a régebbi flotta felszereltségét, műszaki színvonalát és arculatát az újabb, kék-fehér színű FLIRT-ökhöz igazítja.

A teljes flotta egységesítése érdekében számos feladatot és fejlesztést kellett megvalósítani: 

  • Korszerűsítették az utastájékoztató-rendszert, amelynek köszönhetően korszerű monitorokon lehet értesülni az utazással, menetrenddel kapcsolatos információkról, például a várható érkezési és indulási időkről, a csatlakozási lehetőségekről, valamint a rendkívüli eseményekkel kapcsolatos tudnivalókról. 
  • Laptopok, mobiltelefonok töltéséhez használható dugaszoló aljzatokat és USB-töltőket szereltek be az ülések mellé.
  • Fejlesztették az ajtóknál beszerelt mozgássérült-emelőket, amelynek köszönhetően az azt használók már nem csak szemből, hanem oldalról is fel tudnak szállni a járműre a keskenyebb peronokról. 
  • A mosdók belső felületét graffiti- és karcálló fóliával fedték be. 
  • A vakok és gyengénlátók egyértelmű eligazodása és tájékoztatása érdekében Braille-írásos szövegeket helyeztek el a fedélzeten. 
  • Az utasbiztonság fokozása érdekében korszerűsítették a videós térfigyelő rendszert, a képminőség javulása mellett a készülékek éjjellátó funkcióval is rendelkeznek.

A fejlesztés opciós feladatként tartalmazta a külső színterv és feliratok egységesítését, így a piros járművek az újabbakkal megegyező kék-fehér külső színvilágot kaptak. Az egységesítési projekt munkálatainak finanszírozása az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program forrásainak terhére, száz százalékos támogatás mellett valósult meg.

A tervezést és előkészítést követő a fentebb ismertetett munkák elvégzésére kiírt nyílt közbeszerzési pályázat nyertese a Stadler Trains Magyarország Vasúti Szolgáltató Kft., a Stadler Trains Magyarország Vasúti Karbantartó Kft. és a G-SIS Integrations Informatikai Zrt. alkotta konzorcium, mellyel a MÁV-Start Zrt. 2018-ban kötötte meg a támogatási szerződést. Az első felújított FLIRT 2020 novemberében állt forgalomba, a teljes flotta átalakítása 2023 végére fejeződik be.