A kormány egyetért a legfeljebb 8 427 264 746 forint többletforrás biztosításával a Magyar Közlönyben felsorolt 19 beruházás javára. Az átcsoportosításról a pénzügyminiszternek kell intézkednie.

Már átadták a különleges megoldással tervezett Jedlik Ányos Gimnáziumot.
Fotó: MTI / Balogh Zoltán

A határozat indoka a rendes üzleti kockázat mértékét meghaladó költségnövekmények kezelése, valamint az ebből eredő kifizetések teljesítése. A pénznek Magyarország 2024-es központi költségvetésében az állami beruházások fejezetben, a következő három jogcímcsoportba kell kerülnie:

  • állami közútfejlesztési beruházások (1 425 908 541 forint),
  • állami vasútfejlesztési beruházások (1 175 165 365 forint),
  • egyedi magasépítési beruházások (5 826 190 839 forint).

Csodaszép lett a gimnázium

A teljes többletforrásból a legtöbb pénzt, 2,1 milliárd forintot a Jedlik Ányos Gimnázium tervezése és kivitelezése (magasépítés) kapja. A teljes projektnek a 2021-es közbeszerzési határozat szerint nettó 16,4 milliárd forintból kellett volna kijönnie, de az eredetileg becsült költsége 15 milliárd forint volt. Végül – 37 százalékkal drágábban – 22,5 milliárd forintból épült meg, ez év szeptemberében adták át. A fővállalkozó a Laterex Zrt. volt. 

A Csepelen épülő gimnázium érdekessége, hogy még el sem készült, az acélszerkezete máris régiós második helyezés ért el a Construsoft Tekla BIM Awards 2023 versenyén, és két közönségszavazási díjat is kapott. 

Tervezője a Bim.group Kft. (A cég önmagát bim.GROUP-nak írja.) A tervezés Magyarországon innovatívnak számító megoldással történt, az acélszerkezetet a KÉSZ csoport építette. A különleges épület születéséről a Magyar Építőkben olvasható interjú, látványos külső és belső tereiről az átadásakor jelentek meg leírások és képek.

Költözött az archívum, javult Debrecen megközelíthetősége

Az Országos Széchenyi Könyvtár (OSZK) archívumai raktárának építése 1,6 milliárd forint többletforrást kap, a Debrecen–Füzesabony vasútvonal korszerűsítésének első üteme 1,2 milliárdot, a lista további projektjei egymilliárd forintnál kevesebbet.

Az OSZK raktárainak építéséről is 2021-ben született meg a közbeszerzési határozat, amely 17,5 milliárd forintról szólt, a nyertes ajánlattevő a Fejér-B.Á.L. lett. A kormány még 2020 végén hagyta jóvá a beruházást, de már akkor 23,3 milliárd forintos felső értékkel. A piliscsabai épület műszaki átadásának kezdetéről az OSZK számolt be, a program egészéről pedig remek fotókkal októberben az Oktogon írt.

A Debrecen–Füzesabony vasútvonal korszerűsítésének első ütemére 2020-ban nyert megbízást a V-Híd Építő Zrt., a beszerzés végösszege az akkori állapot szerint 54,9 milliárd forint volt, de a beruházás végül 18 százalékkal többe, nettó 65 milliárd forintba került, és ez év augusztusára készült el.

A munka során – többek között – a meglévő 11,6 kilométeres nyomvonal felújítása mellett elvégezték a szükséges korrekciókat közel 3,6 kilométer hosszan. Debrecen és Tócóvölgy állomás között a meglévő mellé egy második vágányt is építettek.  

A többletforráshoz jutó útépítési beruházások között még nagyobb összeggel szerepelnek

  • a Miskolc tehermentesítő út első és második ütemének kiegészítő feladatai (674 millió forint),
  • az M4 gyorsforgalmi út Üllő–Cegléd közötti szakaszán a monori autópálya-mérnökség és rendőrség létesítménye (431 millió forint) és
  • a 67-es főút M7 autópálya és Kaposvár (észak) közötti szakasz 2 × 2 keresztmetszetre fejlesztése és a kaposfüredi elkerülő építése (233 millió forint).

A magasépítési projektek közül nagyobb összeget kap még

  • a szekszárdi új interaktív könyvtár és levéltár (650 millió forint),
  • a maglódi 12 tantermes iskola (374 millió forint),
  • a szigetszentmiklósi, Temesvár utcai új iskola (279 millió forint)
  • és a győri mentőállomás építése (213 millió forint).