Lázár János bérajánlatot tett az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) nevében a MÁV-Volán-dolgozóknak – közölte az állami társaság kedden.

Lázár János ajánlatot tett a vasutasoknak és a buszsofőröknek. Fotó: Lázár János Facebook

Ennek lényege, hogy három év alatt legalább a negyedével nőhetnek a fizetések. Ezen belül 

2024-ben legalább havi 70 ezer forintos egységes béremelés mehet végbe. 

Ez tehát a tulajdonosi jogokat gyakorló ÉKM ajánlata a MÁV-Volán csoport munkavállalói számára. Ennek apropója, hogy kedd délelőtt miniszteri szinten folytatódtak a társaságnál az idei bérfejlesztési tárgyalások. Ennek fóruma a Csoportszintű Érdekegyeztető Tanács (CSÉT) ülése volt. Ezen hangzott el Lázár János hároméves bérfejlesztési javaslata. A tulajdonosi-munkáltatói ajánlat szerint az összességében 25 százalékos mértéktől felfele el lehet térni az éves bértárgyalások során, lefelé azonban nem.

Már csak az a kérdés, a szakszervezetek, hogyan reagálnak. A többségük időt kért, hogy az általuk képviselt munkavállalókkal közösen alakítsák ki álláspontjukat, mandátumot szerezzenek. A felek megállapodása szerint még januárban folytatódnak a tárgyalások.

Lesz-e sztrájk a MÁV-Volánnál?

Bár az állam bérfejlesztési ajánlata abszolút tárgyalási alap, a sikerességét erősen megkérdőjelezi, hogy egyes céges szakszervezetek ennél jóval magasabb fizetésemelést követelnek. Kilátásba is helyezték, hogy ha a keddi bérajánlat mértéke nem megfelelő, január végén országosan megbénulhat a tömegközlekedés, ugyanis sztrájkot hirdetnek. A buszsofőrök és a mozdonyvezetők is akcióra készülnek.

Ebben az egyik legaktívabb a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ), amely összesen 5978 sofőr (a volános buszvezetők 58 százaléka) aláírását gyűjtötte össze a bérkövetelését és a sztrájkot támogató íveken. A SZAKSZ 2024-re 25 százalékos emelést akar.

Erről mondta azt korábban Lázár János, hogy a béremelés igénye jogos, de a mértéke teljesen irreális, eltúlzott. 

Senki, sehol nem tud ekkora bérfejlesztést végrehajtani, nemhogy az állami, de még a magánszektorban sem

– mutatott rá a tárcavezető még decemberben. A Mozdonyvezetők Szakszervezete legalább 18 százalékos növelést követelne. Fontos jelezni, hogy a Volánbusznál nagyjából kéttucatnyi szakszervezet működik. A SZAKSZ ezres létszámot képvisel, de nem a legnagyobb tömörülés. Ráadásul nem tartozik a kollektív szerződést megkötő érdekképviseletek közé. Ettől függetlenül tény az is, hogy látványos és eredményes megmozdulásokat szervez.

A legnagyobb volános szakszervezet, a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) arra hívta fel a figyelmet, hogy ők és a MÁV-Volán csoportnál további hét, kollektív szerződést kötő vagy arra jogosult szakszervezet kitart a 15-20 százalékos bérfejlesztési követelése mellett. 

Márpedig a Lázár János által az idénre ígért, 70 ezer forintos emelés éppen 20 százalék körüli mértéket jelent. Vagyis éppen elég lehet arra, hogy megelőzze a kézülő sztrájkot az országos közösségi közlekedésben.