Aligha kezdődhetett volna biztatóbban az év a hazai motorpiac szempontjából: a Datahouse adatai szerint 2024. első két hónapjában 815 új motorkerékpárt helyeztek forgalomba itthon, 18,8 százalékkal – nagyjából 130 darabbal – többet, mint egy évvel korábban.

St.petersburg,,Russia-circa,Dec,,2018:,Large,Storage,With,Used,Motorcycles,Of
Fotó: Shutterstock

A közel 19 százalékos, éves növekedéssel a motorpiac újra lekörözte a személykocsikét: ugyan az első két hónap számait nézve ezúttal ott is sikerült emelkedést elérni, az autóknál mérhető, bő 4 százalékos, éves darabszámbővülés jócskán elmarad a kétkerekűeknél tapasztalttól.

A motorpiac idei teljesítményével kapcsolatban persze igazán majd a következő hónapokban, a szezon elindulásával párhuzamosan lehet majd messzebb menő következtetéseket levonni. Az mindenesetre sokat mondó, hogy az eladott új motorok száma hosszú évek óta töretlenül emelkedik Magyarországon, és még a minden területen erős visszaesést hozó koronavírus-járvány sem tudta megtörni ezt a trendet. A múlt év pedig különösen látványos, 26,1 százalékos emelkedést hozott a motorok értékesítésénél, 6555, újonnan forgalomba helyezett jármű mellett. Az értékesítési darabszám pedig annak ellenére nő folyamatosan az új motorkerékpároknál, hogy a listaárak – hasonlóan a személykocsikéhoz – folyamatosan emelkedtek az elmúlt években.

Az elmúlt években rendre nőni tudott az eladott új motorok száma, tavaly pedig különösen felgyorsult a bővülési ütem

A motorfinanszírozási piacon viszont az eladott darabszám emelkedése ellenére sem látható érdemi növekedés: a Magyar Lízingszövetség adatai szerint 2023-ban a szervezet tagvállalatai összesen 1,9 milliárd forint értékben finanszíroztak motorkerékpárokat, ami ugyan 13 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbi volument, ám a lízingcégeknél kimutatott szerződéses összeg 2019. óta az 1,7 milliárd és a 2,2 milliárd forint közötti sávban ingadozik. Ennek hátterében egyrészt az állhat, hogy a motorkerékpár-vásárlásoknál nagy lehet a készpénzes tranzakciók aránya, másrészt az, hogy a vevők egy része személyi kölcsönből teremti elő a vételárból hiányzó összeget.

A múlt év végén már több mint 220 ezer motor volt forgalomban Magyarországon, miközben 2018-ban még 176 ezer

Az eladott új motorok számának növekedésével párhuzamosan a nyilvántartott állomány is évről évre bővül, ami részben a használt járművek importjával is magyarázható lehet. 

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2023. végén már 221,4 ezer motorkerékpár volt forgalomban Magyarországon, 5,1 százalékkal – 10,7 ezerrel – több, mint egy évvel korábban.

Ötéves időtávon viszont már jóval látványosabb mértékben, 25,7 százalékkal nőtt az itthon nyilvántartott motorok száma.