Bő két hete volt a negyedéves áfabevallás határideje, amelyet február óta már három módon lehet beadni: a megszokott ÁNYK nyomtatványon kívül a webes eÁFA felületén, illetve a gép-gép (M2M) közötti kommunikációra képes szoftver használatán keresztül. Horváth Zsófia, a Niveus Consulting Group könyvelés és bérügyviteli üzletágvezetője szerint az eÁFA-rendszer bevezetésének célja hasonlóan az eSZJA-rendszerhez az volt, hogy a vállalkozások a NAV Online adatai alapján egy kész bevallással tegyék könnyebbé a bevallási kötelezettségüket. A szakértő úgy látja: ennek jelenleg korlátai vannak, például az, hogy cégspecifikusan más a ténylegesen levonható áfa, mint az adott időszakban kapott számlák áfatartalma. Ezek rendbetételéhez viszont külön beállításokat kell elvégezni az online felületen.
Az eÁFA úgy működik, hogy miután a szükséges előkészületek megtörténtek, megjelenik a bevallástervezet, amely részletesen bemutatja a bevallás kulcsadatait és sorait, egy sokkal modernebb formában, mint amelyhez az ÁNYK program használata során hozzászokhattunk. A Niveus Consulting Group elsősorban azoknak a kisebb vállalkozásoknak ajánlja a webes eÁFA-felület használatát, amelyek kizárólag belföldi ügyletekben vesznek részt. Horváth Zsófia kiemelte, hogy az eÁFA-rendszer továbbra sem helyettesíti az A60-as EU-s összesítő nyilatkozatot, amelyet külön be kell adni az ÁNYK-felületen.
A szakember felhívta a figyelmet az eÁFA korlátaira, hibáira is. Ezeket tapasztalhatják például a nagy bizonylatszámmal rendelkező cégek, az alanyi mentes vállalkozások, ahol figyelni kell a 12 millió forintos értékhatárra, és további fizetendő áfákra. Az új rendszer hátránya az is, hogy áfa önellenőrzésre sincsen még lehetőség.
Horváth Zsófia szerint a Niveus ügyfélkörében gyűjtött tapasztalataik alapján az látszik, hogy a legtöbb vállalat már integrált rendszerben dolgozik, amely képes az áfabevallásokat, annak kapcsolódó jelentéseit, így az A60-at, 08 FAD-ot kezelni, egy „gombnyomásra” kitölteni, továbbá a könyvelési rendszerek is biztosítják az automatikus kitöltési funkciót az áfabevallás tekintetében. Ezért az eÁFA-rendszer használata sokszor háttérbe szorítja azt az időbefektetést, amivel ezt a rendszert igazán felfedezhetnék az ügyfelek, különlegesen akkor, ha elégedettek a saját rendszerükkel.
Amennyiben egy vállalkozás rászánja magát az új rendszer tesztelésre, szembesül a problémákkal – ami eddig fel sem merült az integrált rendszer gördülékeny működése miatt – vagy azzal, hogy nem minden számla áfatartalma levonható, illetve hogy egyes számlákat nem sikerült az ügyfeleinek feltölteni a NAV rendszerében, és ezért nem jelenik meg az eÁFA-bevallásban. Horváth Zsófia összegezve a tapasztalatokat úgy látja,
amennyiben a vállalkozásoknak jól működik a saját, meglévő rendszerük, jelenleg nincs okuk váltani az eÁFA-ra, amely nem tudja ugyanazokat a funkciókat.
Ilyen a fordított adózás, a hiányzó számlák, a feltöltési hibák és áfalevonás jogszabályi tiltása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.