Bejelentés: itt a pontos lista, milyen vonatokat vásárol Magyarország
Rendkívül fontos Magyar Közlöny-szám jelent meg szerda este. A 74 oldalon át sorolt kormányzati döntések között ugyanis szerepel az állami építési beruházások koncepciójának elfogadása is.

A kormány 1308/2024. (X. 9.) határozata egészen pontosan a 2035. december 31-ig szóló szakpolitikai-ágazati beruházási terveket tartalmazza, így külön a közlekedésre vonatkozóan is. A döntés kimondja, hogy a következő tíz év programozási időszakra vonatkozó ágazati beruházási tervek és az állami építési beruházási keretprogram elkészítése érdekében egyetért az felsorolt szakpolitikai-ágazati beruházási koncepciókkal.
Fontos, hogy ez még nem jelenti, hogy a konkrét forrásokat is hozzárendelték volna az egyes projektekhez. Azonban ezzel együtt is mérföldkövet jelent, hogy a kabinet elfogadta a fejlesztési listát.
Bejelentés: itt a pontos lista, milyen vonatokat vásárol Magyarország
A közlekedés kapcsán a fő irány a kiszámítható, biztonságos és hatékony közlekedési lehetőségek biztosítása, javítása. A célok egyértelműek: a vidék élhetőségének javítása, a vidék megtartó erejének növelése. Ebbe beletartozik a vidéki területek, külön a járásszékhelyek elérésének javítása.
De ezen felül megjelölték a gazdasági központok kiszolgálásának, így a Kárpát-medencei városok elérhetőségének fejlesztését is. További törekvés még a teherszállítás növekvő volumenének vasútra, vízi útra terelése, ezen belül pedig a logisztikai lehetőségek kiszélesítése.
Az ágazati koncepció kötöttpályás fejlesztésekre vonatkozó állami beruházásainak katalógusát a MÁV pályafenntartási szakterülete által kidolgozott Infrastruktúra Versenyképesség Javító program részletezi. Ennek alapja a vasútvonalak egyszerűsített korszerűsítése. A program előnyei a következőkben foglalhatók össze:
- a beavatkozásokhoz nem szükséges hatósági engedély, a szükséges műszaki tervek a vállalatcsoporton belül elkészíthetők,
- a beavatkozás előkészítésének időszükséglete töredéke az európai uniós forrásból megvalósuló beruházásoknak,
- meghatározóan a 100/120 km/h engedélyezett sebességű vonalakon lehet menetidő javulást elérni,
- a tervezett beavatkozások ugyan nem teljes körűek, de 10–15 évre megoldást biztosítanak, forrásigényük alacsonyabb mint az európai uniós forrásból megvalósuló fejlesztéseké,
- a kivitelezés jelentős részére a MÁV FKG Felépítménykarbantartó és Gépjavító Kft. alkalmas (új eszközpark beszerzése megtörtént), a szükséges alvállalkozók a magyar piacon rendelkezésre állnak,
- a felújított szakaszok fenntartási költségei közép- és hosszútávon kiszámíthatóvá és jól tervezhetővé válnak,
- az ún. hiba- és zavarérzékenység csökken, a vasúti pályahálózat egyenszilárdsága, ezáltal a menetrendi pontosság stabilitása növekszik.
De nem csak az infrastrukturális fejlesztések vannak fókuszban, a gördülőállományé külön listát kapott. Ebben összességében az alábbi járműállomány-beszerzések kaptak helyet:
- 15 db nagysebességű EuroCity szerelvény,
- 29 db belföldi InterCity motorvonat,
- 51 db InterCity ingaszerelvény,
- 10 db magas minőségű éjszakai szerelvény,
- 95 db regionális villamos motorvonat,
- 68 db felsővezeték nélküli motorvonat,
- 15 db felsővezeték nélküli mozdony,
- 100 db nehézpőre (nehéz technikai eszközök, így például katonai felszerelés szállítására alkalmas vagon – a szerk.),
- 115 db villamosmozdony.
Arra sajnos nem tért ki a koncepció ismertetése, hogy ezek milyen ütemben érkezhetnek és mikor állhatnak forgalomba. Az utas felhasználói élményét javító beruházások kapcsán azt húzza alá, hogy az utaskomfortot növelő légkondicionált, internetkapcsolatot adó, USB-töltési lehetősséggel és fedélzeti utastájékoztatással felszerelt járművek beszerzése van soron.
Egy biztos: amennyiben a listán szereplő vonatokat tényleg beszerzi az állam a következő tíz évben, az százmilliárdos, akár ezermilliárd forintos ráfordítást jelent a magyar vasútra.
A MÁV nem tartotta be az ígéretét, de most változás jön
Emelni kell a MÁV csoport személyszállítási szolgáltatásának szintjét, ehhez még több új vonatra van szükség, de amíg befutnak, használtakat is kell vásárolni. A csoport új vezére, Hegyi Zsolt a MÁV-Volán terveiről, átalakulásáról beszélt a Hungrail konferenciáján.


