Lépett a GVH, eljárás alatt a Notino

A Gazdasági Versenyhivatal vizsgálatot indított a szépségápolási termékeket értékesítő Notino Csehországban bejegyzett üzemeltetőjével szemben. A cég a honlapján és a mobilapplikációjában feltehetően jogsértő módon tüntette fel az akciósként hirdetett termékek árait, illetve a vásárlási folyamatban előre kitöltött „check-box” mezőket alkalmaz. A GVH emiatt indított eljárást.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) észlelte, hogy a Notino weboldalán, valamint mobilapplikációjában népszerűsített termékek esetében az árfeltüntetési és akciótartási gyakorlata keretében valószínűleg megtévesztette a fogyasztókat – derült ki a hivatal közleményéből.

20201218_0014_MI
gvh
eljárás
A GVH eljárást indított a Notinóval szemben / Fotó: Mirkó István

A vállalkozás platformjain továbbá olyan rendszerszintű hiányosságok tapasztalhatók, amelyek valószínűsíthetően gátolják az egyes termékekre vonatkozó kedvezmény valós mértékének meghatározását, illetve a fogyasztók tudatos döntéshozatalát.

Ezeken túlmenően a Notino úgynevezett „dark patternt”, azaz sötét mintázatot is alkalmaz; alapbeállításként előre „kipipált” lehetőséget használ a környezetbarát csomagolásra és a küldemény biztosítására vonatkozóan a vásárlási folyamatban.

Ezeket a módszereket bünteti a GVH

Az úgynevezett „sötét mintázatú” módszerek (dark pattern) az online platformok interfészein megjelenő olyan gyakorlatok, amelyek akár szándékosan, akár ténylegesen jelentősen torzítják vagy korlátozzák a szolgáltatás igénybevevőinek azon képességét, hogy önálló és megalapozott döntéseket hozzanak. A fogyasztókat az online térben manipuláló dark pattern gyakorlatok eszköztára kimeríthetetlen, számos formája jelenik meg, célja elősorban, hogy webdesign elemekkel a felhasználót a vállalkozás számára kedvező fogyasztói útra terelje. Néhány példa a legjellemzőbb formáira: alapbeállításokkal torzítás, csepegtető árazás, hamis, megtévesztő nyelvezetű információk, manipulált fogyasztói értékelések, elhallgatások, információk vizuális elrejtése, sürgetéssel vagy szűkösségi hatással való befolyásolás, kimaradástól való félelem (fear-of-missing-out, azaz FOMO-érzés) keltése, lemondás megnehezítése.

A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.

A Gazdasági Versenyhivatal felhívja a figyelmet arra, hogy a versenytörvény szerint az ügyfélnek a tényállás tisztázásához szükséges adatok közlésére való felhívástól a teljesítéséig terjedő időtartam az ügyintézési határidőbe nem számít bele.

A GVH ezúton is hangsúlyosan felhívja a vállalkozások figyelmét arra, hogy 2022. május 28-tól minden hazai kereskedőnek egyértelműbb szabályok szerint kell feltüntetnie az árakat annak érdekében, hogy a fogyasztók tájékozottan mérlegelhessék az akciós ajánlatokat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.