„A lefelé vásárlás jelensége már nem jellemző” – ezt írta a Világgazdaság kérdésére a Lidl, miután a kiskereskedelmi szektor legnagyobb szereplőinél arról érdeklődtünk, hogy milyen karácsonyi forgalomra számítanak, mennyire érzik a lefelé vásárlást, és kitart-e még a vásárlók túlzott óvatoskodása.
Pont két évvel ezelőtt érte utol kifejezetten látványosan a hazai boltokat a gyorsuló infláció, amely felemésztette a fizetések vásárlóerejét, s a magyarokat is eltántorította a fogyasztástól és attól, hogy a jobb minőségű, drágább termékeket is megvásárolják. Olyannyira, hogy 2023-ban közel 8 százalékkal zuhant a kiskereskedelmi forgalom Magyarországon. Ez végül is nem csoda: 2022–2023-ban több mint 30 százalékkal emelkedett az éves átlagos infláció, ami az élelmiszereknél még ennél is durvább, 52 százalékos fogyasztói árnövekedést eredményezett.
Ha a drágulás nem is tűnt el nyomtalanul azóta, de sokkal moderáltabb, ez pedig a kiskereskedelem adataiban is jól kimutatható az év eleje óta: szeptember végéig 2,7 százalékkal bővült a volumen az előző év azonos időszakához viszonyítva. Ráadásul Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter az online pénztárgépek adataira hivatkozva azt közölte, hogy októberben és novemberben is erős lehetett a forgalom, amit az érintettek is megerősítettek.
A vásárlók továbbra is a kiváló minőségű és nagyon jó ár-érték arányt képviselő saját márkás termékeket részesítik előnyben, azonban az is megfigyelhető, hogy a magasabb árfekvésű márkatermékek iránti kereslet is megélénkül a karácsonyi időszakban
– írta a Lidl, hozzátéve, hogy erős karácsonyi forgalomra és a piac bővülését meghaladó növekedésre számítanak.
Ugyancsak bizakodó a nagy riválisnak számító német diszkont. „Az Aldi az ősz folyamán folyamatosan növekvő keresletet tapasztalt üzleteiben, és arra számít, hogy ez a trend az év hátralévő részében is megmarad vagy tovább emelkedik” – írta a vállalat.
Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy ilyenkor bonyolítják le az év legjelentősebb forgalmát. „Közeledik az év vége, amely minden évben kiemelten forgalmas időszak a kereskedelmi szektorban: a karácsonyi és ünnepi bevásárlás várhatóan közel 12 százalékát teszi majd ki üzletláncunk éves forgalmának. Felméréseink szerint tovább folytatódik az elmúlt hónapokban jól megfigyelhető trend, amely azt mutatja, hogy a SPAR márkatermékek iránt növekszik a kereslet” – ismertette.
„Van némi remény, de nem mondható ki, hogy teljes egészében megszűnt volna” – mondta a Világgazdaságnak Neubauer Katalin, a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség elnöke a lefelé vásárlás jelenségéről. A háborús körülmények és a gazdasági nehézségek miatt a családok, ha tehetik, az olcsóbb terméket veszik meg.
Ezt persze a karácsony felülírja, ilyenkor a magyar szereti a legjobbat odatenni az asztalra és a karácsonyfa alá
– véli Neuabauer Katalin. Nagyon nehéz megjósolni szerinte, hogy mennyire lesz erős az idei forgalom az ünnepek alatt, már csak azért is, mert továbbra is népszerűek az online webshopok. De az biztos, hogy egyre keményebb akciók vannak, és nagyon nagy engedmények tapasztalhatóak az offline boltokban, anélkül már nem is igazán mennek be a vásárlók az üzletekbe.
Gyakorlatilag az egész november az akciózásról szól, és nem kizárólag a Black Friday alatt
– mondta, s emlékeztetett rá, már tavaly sem januárban, hanem a két ünnep között voltak a készletkisöprő leárazások.
Molnár Dániel, a Makronóm Intézet szenior makrogazdasági elemzője szerint az elmúlt hónapok tendenciája alapján biztosra vehető a kiskereskedelmi forgalom növekedése, ami nemcsak a tavalyi, hanem a tavalyelőtti szintjét is elérheti,
azonban szerinte a 2021-es rekordév felettihez kirobbanó teljesítményre lenne szükség.
A decemberi forgalom az elmúlt két év adatai szerint nagyságrendileg 30 százalékkal magasabb, mint a megelőző 11 hónap átlaga, ez a növekedés pedig egyaránt jellemzi az élelmiszer-forgalmat és a nem élelmiszer termékek forgalmát.
Az elemző arra is rámutatott, hogy tendenciaszerűen csak nagyon lassan erősödik a lakossági fogyasztói bizalom, ugyanis hiába javult a jövedelmi helyzet, romlott a gazdaságba vetett bizalom az elmúlt időszakban, aminek a vártnál lassabb növekedés és a külső kereslet gyengesége az oka. Mindenesetre – hangsúlyozta – ma a háztartások gazdasági közérzete még ezzel együtt is kedvezőbb, mint a koronavírus-járvány mélypontján, illetve az energiaválság csúcsán, 2022 végén.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.