BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tovább drágul a tej a tehenészetekben és a boltokban is

Egyre erőteljesebben drágul a tej a tehenészetekben, aminek már a fogyasztói árakban is megvan a hatása, hiszen a trappista sajt például egyik hónapról a másikra 6 százalékkal drágult. Közben valamelyest nőtt a tej és a tejtermékek fogyasztása is.

Októberben 5,6 százalékkal többet, egy kilogrammra vetítve 182,86 forintot adtak a felvásárlók a nyers tejért, ami a tavaly októberi árat már 17 százalékkal haladta meg. A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács összefoglalója szerint az első fél évben stabilan a 164–166 forintos sávban mozgó hazai felvásárlási ár augusztustól emelkedik határozott és egyre nagyobb mértékben. Csúcsra jár a kiviteli ár is, amely további 6,5 százalékot emelkedve 226,6 forint per kilogramm volt, a belföldi felvásárlási árnál 24, az egy évvel korábbi kiviteli árnál pedig 30 százalékkal magasabb.

HZ1_0769, tej
A boltokban is megmutatkozott a tej felvásárlási árának emelkedése / Fotó: Havran Zoltán

Októberben a termelőktől felvásárolt tej mennyisége 3 százalékkal nőtt, míg a kivitel a lényegesen magasabb exportárak ellenére 8 százalékkal csökkent az előző évhez képest. Az idei első tíz hónap adatait vizsgálva viszont a felvásárlás 3 százalékos bővülése mellett az export is emelkedett, mégpedig 5 százalékkal 2023 azonos időszakához képest.

Hasonló irányba indult el az EU27 felvásárlási átlagára, bár a növekedés szerényebb mértékű, mint Magyarországon: az év eleji stabilitást követően július óta nő az ár, és a szeptemberi több mint 4 százalékos emelkedést októberben az Európai Bizottság becslése szerint további 1,4 százalékos növekedés követte. 

Ezzel az uniós átlagár 13 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbi ár fölé. 

Az úgynevezett spot (azonnali) tejárak május óta tartó határozott áremelkedésének októberi megtorpanása eddig novemberben is tetten érhető, a teljes tejnél már csak 1,9 százalékkal nőtt az ár, miközben a fölözött tej ára 2 százalékkal csökkent. Ezzel a teljes tej spotára 26, a fölözött tejé pedig 12 százalékkal emelkedett a tavaly novemberi árszint fölé.

A tejtermékek hazai feldolgozók általi belföldi értékesítésére vonatkozó statisztika szerint 2024 első tíz hónapja alatt a 2,8 százalékos friss tej, az 1,5 százalékos UHT-tej és a vajkrém kivételével valamennyi főbb tejtermék értékesítési mennyisége emelkedett előző évhez képest. Amennyiben azonban a 2022. évi adatokhoz viszonyítjuk a számokat, akkor a 2,8 százalékos UHT-tej eladásai 23, a natúr joghurté 17, a trappista sajté pedig 4 százalékkal nőtt 2023 hasonló időszakához képest, egyébként viszont mindegyik termékből kevesebbet értékesítettek belföldön eddig az idén.

A feldolgozói átadási árak tovább emelkedtek, októberben már valamennyi termék esetében magasabbak voltak az átadói átlagárak, mint egy évvel korábban. 

A legnagyobb áremelkedés a vajnál figyelhető meg, mértéke azonban jóval elmarad az uniós szinttől.

Az Agrárközgazdasági Intézet az előző havi értékekhez is viszonyította a KSH áradatait, ennek alapján 2024 októberében az előző hónaphoz képest

  • a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos UHT-tejet 5,
  • az adagolt vajat és a tejfölt 3,
  • az 1,5 százalék zsírtartalmú dobozos UHT-tejet, a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos friss tejet, és a trappista sajtot pedig 2 százalékkal

magasabb áron adták át a feldolgozók a kereskedőknek, míg a gyümölcsös joghurt átadási ára stagnált.

A terméktanács azt emeli ki, hogy a KSH havi fogyasztói átlagárakra közzétett statisztikája alapján a fogyasztói árak az őszi hónapokban még fokozottabban növekedésnek indultak, miáltal a gyümölcsjoghurt kivételével már valamennyi vizsgált termék fogyasztói átlagára meghaladja az egy évvel korábbi árszintet. A 2023. januári csúcsárakhoz képest mindazonáltal még mindig jelentősen alacsonyabbak az árak, egyedül természetesen a korábban hatósági áras 2,8 százalékos UHT-tej árában van nagymértékű emelkedés.

Ennyit drágult a trappista sajt, az UHT-tej és a tejföl egy hónap alatt 

A KSH

  • a trappista sajt 6,
  • a 12 százalék zsírtartalmú tejföl 5,
  • a pasztőrözött 1,5 százalék zsírtartalmú dobozos ESL-tej 4,
  • a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos UHT-tej, a 20 százalék zsírtartalmú tejföl, valamint az adagolt vaj 2, és
  • a pasztőrözött 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos ESL-tej fogyasztói árának 1 százalékos  

emelkedését mérte októberben az előző havihoz képest. Ugyanebben az összehasonlításban a gyümölcsös joghurt ára 1 százalékkal csökkent.

A KSH havi fogyasztói átlagárakra közzétett statisztikája szerint

a fogyasztói árak az őszi hónapokban még fokozottabban növekedésnek indultak, miáltal a gyümölcsjoghurt kivételével már valamennyi vizsgált termék fogyasztói átlagára meghaladja az egy évvel korábbi árszintet. 

A 2023. januári csúcsárakhoz képest még mindig jelentősen alacsonyabbak az árak, egyedül a korábban hatósági áras 2,8 százalékos UHT-tej árában figyelhető meg nagymértékű emelkedés.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.