BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
20231013 DunaújvárosDunaferr MeleghengerműSajtóbejárás Fotó: Kallus György  LUS  Világgazdaság  VG

Már gyáron belül nézelődik a Dunaferr lehetséges üzemeltetője - holnap tárgyalnak a vasműről a minisztériumban

A napokban megvizsgálták a volt Dunaferr létesítményeinek állapotát azok a műszaki szakemberek, akik a Világgazdaság korábbi cikkében már említett potenciális üzemeltetőpárost képviselték. Miközben egyre esélyesebb a Dunaferr újraindítása, az egész vasmű eladása nem valószínű belátható időn belül.

Holnap a Nemzetgazdasági Minisztériumban Lóga Máté államtitkárral folytatódnak az egyeztetések azzal a konzorciummal, amely üzemeltetésre átvenné a Dunaferr eszközeit. Ezek az eszközök most a társaság alapjain létrehozott két, azóta felszámolás alá került vállalat tulajdonában vannak. A Duferco és a Minerfin konzorciuma a napokban elküldte a vasműbe is a műszaki szakembereit, hogy közelebbről is szemrevételezzék a létesítményt – tudta meg a Világgazdaság. 

Dunaferr
Jó esetben újraindul a Dunaferr meleghengerműve is / Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Jönne a minőségi vasérc Ukrajnából

Az erős pénzügyi eszközökkel és acélkereskedelmi pozíciókkal rendelkező Duferco, valamint a szakmai hátteret adó, ukrajnai vasércutánpótlást biztosító Minerfin azt (egyelőre legalábbis) nem kockáztatja meg, hogy vevőként is bejelentkezzen a Liberty tulajdonában lévő Dunarolling és Duna Furnace társaságokra. Az sem biztos, hogy a Liberty el akarná adni a két felszámolás alatti cégét, hiszen például még jár neki a szén-dioxid-kvóta eladása utáni pénz. Végső soron persze a felszámoló dönt.

Ha a Duferco és a Minerfin átveszi üzemeltetése a Dunaferr létesítményeit, akkor havi 80-100 ezer tonna vasérc érkezhetne Dunaújvárosba a jelenleg is ukrán ellenőrzés alatt lévő két bányából, a poltavaiból és a Krivih rogiból. (Utóbbi település az ukrajnai háború előtt az orosz nevét viselte: Krivoj Rog.) Jó esetben hetek alatt újraindulhatna a dunaújvárosi kohó és a hengermű, a kokszoló azonban már nem.

A Világgazdaság piaci körökből úgy értesült, hogy lenne egy másik üzemeltetőjelölt is, de érdeklődése a körülmények ismeretében aligha vehető komolyan. Egy cseh fegyverkereskedőről van szó, amelynek csak a vasmű hengerműve kellene. Ez magyar oldalról aligha vonzó megoldás, ráadásul a dunaújvárosi acél aligha felel meg a fegyvergyártás elvárásainak. 

Már sok pénzébe van az államnak a Dunaferr, de még sokban is lesz  

Az államnak eddig is hatalmasak voltak a Dunaferrel kapcsolatos kiadásai, és úgy tűnik, a további támogatására is szükség lesz most, amikor a mélyben vannak az acélárak. A vasművel kapcsolatos legutóbbi (november 25-i) hír az, hogy Lóga Máté államtitkár szerint a kormány piaci megoldást keres a problémára, viszont nem akarja megvásárolni a vasműt. A megvásárlás lehetősége annak kapcsán merült fel, hogy az indiai Liberty Steel Lengyelországban sem teljesítette vállalásait, és ott az állam privatizációval mentette meg a helyzetet. Azon felül tehát, hogy ilyen terve nincs a magyar kormánynak, valójában a lengyelországi megoldás sem vásárlás volt az állam részéről – szögezte le az államtitkár az ATV-ben. Magyarázata szerint 

a felszámoló dönthet arról, hogy melyik potenciális befektetőnek adja el a cégeket, vagy hogyan adja át hasznosításra a területet, és ezen keresztül hogyan kompenzálhatja a korábbi hitelezőket veszteségeikért.

Felidézte, hogy a magyar kormány az elmúlt időszakban számtalan alkalommal és több milliárd forinttal segítette a vállalatot. A Bérgarancia Alapon keresztül ezen felül lehetővé tette, hogy a dolgozók megkapják a fizetésüket. A Dunaferr dolgozói nem maradnak éhen. 

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.